Spil-ID er ikke meget værd

Spil 13. okt 2020 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Længe har vi forhandlere af Danske Spil hørt, at der vil komme et kort, kaldet Spil-ID, som skal bruges, når vores kunder møder op i vores butik for at spille.

Det er en rigtig god idé, så vi kan få styr på aldersgrænsen, hvidvaskningsloven og ikke mindst ludomani. Man skal bruge sit Nem-ID for at lave et Spil-ID, så det er rigtig fint.

Kortet skulle have været implementeret 1. oktober, men er forsinket. På grund af lige præcis aldersgrænsen har jeg glædet mig til dette Spil-ID-kort. Spil-ID-kortet kan man nemlig KUN få, hvis man er fyldt 18 år.

Det er dog sådan, at Spil-ID kun er et krav til sportsspil, såsom oddset, tips, måljagt og lignende. De andre spil, som Danske Spil udbyder, skal man være 16 år for at spille, og det er tilsyneladende ikke et problem med hensyn til alder, ludomani osv. Men når vi nu er ved aldersgrænsen, hvad gør jeg så, HVIS nu en kunde har stjålet et kort? Hvordan sikrer jeg mig imod det? Måske er kunden kun 17 år, men har ”lånt” et kort...!

Alment kendt problem

Samtlige kioskejere kender til at blive snydt eller fusket på spil. F.eks. en kunde, der spiller oddset med et stjålet hævekort - eller en, der hiver kuponerne ud af vores hænder og løber uden at betale. Sådan en person vil ALDRIG bruge sit eget Spil-ID.

For så er han jo afsløret! Så hvis jeg skal være 100 pct. sikker, skal jeg bede om et billed-ID samtidig med Spil-ID. For tro mig; der er kun én til at betale for sådan nogle narrestreger.

Derfor kunne jeg godt have ønsket mig, at der var billede på også. Det kan også undre mig, at kortet ikke skal bruges i Danske Spils spilleautomater, som står rundt omkring i spillehaller.

Der har man da virkelig problemer med ludomani, og der kommes MANGE penge i sådanne automater. En kunde må spille for 10.000 kr. om dagen. Hvis en kunde spiller for mere hos mig, kan jeg få en advarsel. I værste fald mister jeg forhandlingen af Danske Spil. Jeg har fire ansatte, så en kunde kan nemt blive betjent af tre forskellige på én dag. Mht dette blev jeg igen glad for det nye Spil-ID.

Et kort med begrænsninger

Og dog. Fordi hvis ikke alle spiludbydere laver et fælles kort, er vi lige vidt. Så kan en kunde spille for f. eks 10.000 kr. hos hver spiludbyder om dagen. Vi forhandlere er hårdt ramt af netspil.

Tiden, hvor der var langt mellem Danske Spil-forhandlerne, er for længst forbi. Tiden, hvor der var reklamer i tv om, at du skulle ned til din forhandler for at spille, er fortid. Men det er dejligt, vi endelig kan gavne med implementeringen af spil-kortet. Jeg har troligt haft fat i alle kunder, nærmest tvunget dem til at få styr på Spil-ID, og nu kan jeg så fortælle dem, at det behøver de så ikke at bruge foreløbig, alligevel.

Jeg føler mig dum og utroværdig. Samtlige kunder skal afgive telefonnummer og mail, så Danske Spil kan sende dem reklamer. Og lige om lidt kan kunden med sin Spil- ID-app nok også købe sit spil med det samme i app’en, når de nu har den åben alligevel. Jeg er glad for at være Danske Spil-forhandler, det skal der ikke være nogen tvivl om.

Dog synes jeg, at troværdigheden halter en smule. Jeg kan være i tvivl om, hvad formålet er med dette nye Spil-ID kort. Som jeg ser det, hjælper det ikke os forhandlere. Når vi snakker ludomani, hjælper det heller ikke kunden, når nu Danske Spil ikke vil kræve Spil-ID ved f. eks. deres spilleautomater.

Men det hjælper selvfølgelig Danske spil på den måde, at de har alle VORES kunders oplysninger. Er det dobbeltmoralsk? Er det troværdigt ? Man kan have sin tvivl.

Opdateret 13. jan 2021