Otte af ti danskere vil forbyde spilreklamer

Spil 8. aug 2022 -
This describes the image
Foto: Danske Spil
  • Skatteminister Jeppe Buus afviser ikke et totalforbud mod spilreklamer forud for politiske forhandlinger. Spillebranchen advarer om at gå den vej. 

Skrevet af: Søren Tougaard

Danskerne bliver dagligt bombarderet med spilreklamer online, i trykte aviser, i radiospots og tv-reklamer. I 2021 var der hver dag 1147 reklamer, der talte varmt om  spilbranchens produkter, viser en opgørelse, som Kantar Gallup Adfacts har lavet for Jyllands-Posten. 

Og flere bliver afhængige af spil. Tidligere på året viste en undersøgelse, at ca. en halv mio. danskere har problemer med pengespil. 

Det er derfor måske ikke så overraskende, at 77 pct. af de adspurgte i en ny meningsmåling, som analyseinstituttet Wilke har udarbejdet for Jyllands-Posten, helt vil forbyde reklamer for pengespil som f.eks. onlinekasino og væddemål på sport. Kun 16. pct. ønsker ikke et forbud.

- Det er derfor meget sympatisk, at de fleste danskere tænker, at det er et stort problem, og at de er meget kritiske over for den ekstreme og massive annoncering, der eksisterer inden for pengespil, siger skatteminister Jeppe Buus til Jyllands-Posten. 

Skatteministeren siger, at man vil kigge grundigt på ikke blot spilreklamer men hele spilmarkedet på den anden side af sommerferien, og at han ikke afviser noget på forhånd, herunder et totalforbud. 

SF's skatteordfører Carl Valentin er fortaler for et forbud mod spilreklamer, mens Venstres skatteordfører Louise Schack Elholm ikke mener, det er vejen at gå, selv om hun mener, at spilreklamer fylder for meget i dag.

Louise Schack Elholm frygter, at et sort spilmarked uden forbrugersikkerhed vil vokse, siger hun til avisen.

I Spillebranchen, der repræsenterer spiludbydere med licens i Danmark, bakker adm. direktør Morten Rønde bestemt ikke op om et forbud. Han mener, at man kan nedbringe antallet af reklamer på anden vis.  

 

Opdateret 8. aug 2022