Lidl-samarbejde åbner eksportdøren for Vestfyen

Samhandel 22. sep 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Discountgiganten Lidl er den største enkeltkæde i Europa - med over 10.000 butikker. Heraf 134 i Danmark. Foto: Lidl
  • Lidl Danmarks egen serie af specialøl, der kommer fra Bryggeriet Vestfyen, får plads på hylderne i syv lande næste år.

Skrevet af: Søren Tougaard

I december 2020 lancerede Lidl Danmark sin egen serie af specialøl, Karlens Nordic Craft Beer. Specialøllene er et resultat af knap 12 måneders fælles målrettet udvikling mellem Lidl og Bryggeriet Vestfyen, der er en af Danmarks største producenter af specialøl.

Siden lanceringen er øllene blevet populære blandt Lidls kunder. Derfor er missionen at udbrede kendskabet til de danske øl ud over landets grænser, hvilket Lidl Danmark har kunnet hjælpe deres leverandører med gennem den internationale tilstedeværelse i over 30 lande verden.

Konkurrencen er benhård indenfor denne kategori. Men efter at have sendt smagsprøver på de danske specialøl rundt til flere Lidl-butikker på tværs af landegrænser, er det nu endeligt, at Karlens Nordic Craft Beer kommer på hylderne i Lidl-butikker i Tyskland, Spanien, Ungarn, Holland, Østrig, Irland og Nordirland i det nye år:

”Vi er rigtig glade for den afsætning, der har været på øllene i Danmark, men det er ingen hemmelighed, at det kan være svært for et mindre, dansk bryggeri at komme ind på nye markeder, da der er så meget konkurrence indenfor øl. Der er derfor ingen tvivl om, at vores samarbejde med Lidl har speedet processen op. Det er en kæmpe anerkendelse, at vi nu kommer ud på syv nye markeder, fortæller Thomas Hald Blouner, salgs- og marketingchef ved Bryggeriet Vestfyen.

Samarbejdet mellem Lidl og Bryggeriet Vestfyen startede i 2019, hvor der fra start har været fokus på at udvikle de præcise sammensætninger på øllene sammen samt at højne kendskabet til dem, hvilket nu bærer frugt i form af den store ekspansion.

Opdateret 22. sep 2021