Leverandør-direktør vil aflyse årsforhandlingerne

Samhandel 13. aug 2020 -
3 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Hvert år ved denne tid mødes kædernes indkøbsafdelinger med leverandørerne for at aftale pris og betingelser for de varer, som kæderne vil købe det kommende år.

Nu lufter direktør for Mærkevareleverandørerne, MLDK, Niels Jensen, som ekstern kommentator i Dansk Handelsblad, et forslag om, at de næsten sagnomspundne forhandlinger aflyses. Anledningen er corona-epidemien.

- Vi taler hele tiden så meget om de årsforhandlinger, men hvor stor værdi tilfører de egentlig branchen? Forhandlingerne kræver hvert år mange ressourcer og mange møder mellem mange mennesker, mens alt andet står stille. De er i den grad gammeldags, siger Niels Jensen.

Den trykte tilbudsavis er omdrejningspunktet for de årlige forhandlinger, der er yderst hemmelige. De indeholder nemlig også aftaler om, hvordan og hvor meget en given mærkevare skal promoveres i den enkelte butik og kæde - og i tilbudsaviserne, og hvor meget leverandøren skal betale i markedsføringstilskud til kæderne. Beløbet er ikke officielt, men er tidligere vurderet til at ligge omkring 15 mia. kr.

- Forbrugerne bliver mere og mere digitale - ikke mindst efter coronakrisens indtræden. Når tilbudsavisen i tiltagende grad erstattes af en mere dynamisk og digital markedsføring, bliver årsforhandlingerne i deres nuværende form overflødige. I første omgang kunne vi forlænge basisaftalerne ind i 2021, og så kan vi i stedet løbende tage forhandlinger om enkelte kategorier og produktudvikling efter behov, siger Niels Jensen.

Han mener, at de sparede ressourcer kunne gavne mere i den grønne omstilling og på innovation.

Leverandører afviser ikke

Niels Jensen har endnu ikke drøftet muligheden med branchen, men en af de helt store leverandører, Carlsberg, afviser ikke, at de årlige forhandlinger kan foregå på en anden måde.

- Jeg er enig i, at vi som leverandører og detailhandel bør sikre øget fleksibilitet og tæt samarbejde for at finde gode løsninger til muligheder samt udfordringer i en meget omskiftelig verden. Kun et tæt samarbejde sikrer, at vi kontinuerligt er på toppen af ændrede kunde- og forbrugerbehov, skriver Per Damgaard Hansen, Vice President Off Trade i Carlsberg, i en mail.

Orkla er allerede i dialog med kunder om andre måder at tage forhandlingerne på.

- Vores innovationer drives i dag med langt højere hastighed end for bare fem år siden. Tendenser og agendaer i samfundet stiller løbende nye krav, som vi bliver nødt til at reagere på ved at tilpasse produktudvikling og marketingindsatser. Årsforhandlingerne i sin nuværende form understøtter ikke nødvendigvis den nye og mere dynamiske måde at drive innovation på. Derfor har vi med flere af vores kunder påbegyndt en dialog om, hvordan vi i fællesskab kan skabe en mere agil proces, skriver Carsten Hänel, CEO for Orkla Foods Danmark, som er én af Orklas syv virksomheder i Danmark, i en mail.

Arla ønsker derimod ikke at kommentere forslaget lyder det fra mejeriets kommunikationsafdeling.

Hvad siger konkurrencemyndighederne?

Hvorvidt det vil være i strid med konkurrencelovgivningen, hvis hele branchen skulle blive enige om at aflyse forhandlingerne i år, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ikke give et klart svar på.

- Udgangspunktet i forhold til konkurrencereglerne er, at man ikke blandt konkurrerende dagligvarekæder skal blive enige om, hvordan forskellige forhold håndteres. Men vi er ikke tonedøve over for, at der lige nu kan være nogle sundhedsmæssige forhold, der skal tages i betragtning, siger Louise Kastfelt, der er kontorchef i styrelsen.

- Om der er nogle særlige forhold, der gør sig gældende i forhold til det konkrete område, kan jeg ikke udtale mig om på helt generelt plan. Men som udgangspunkt skal man dog være meget påpasselig med, hvad man som konkurrenter aftaler indbyrdes, siger hun.

Opdateret 13. jan

DH Food Professional banner