Frankly Juice styrker indtjeningen
-
Den danske juiceproducent satser på øget international vækst
Den danske producent af økologisk, koldpresset juice, Frankly Juice, er på vej til at gøre sin nye strategi om en styrket indtjening og en markant øget international vækst til virkelighed.
2023-regnskabet virksomheden, der har hovedsæde i Brøndby, viser en styrket indtjening og succes med at ekspandere på internationale markeder.
Driftsresultatet er forbedret fra et minus på 1,8 mio. kr. i 2022 til et overskud på 622.140 kr. i 2023. For at øge markedsandele har virksomheden afholdt sig fra at hæve priserne og har på nogle områder endda valgt at sænke priserne. På den baggrund betegner ledelsen årets resultat som acceptabel.
Virksomheden oplyser ikke tal for omsætningen, men den anslås at være på et tocifret millionbeløb. Virksomheden oplyser, at den i 2023 fik en stigning i omsætningen på omkring 12 pct. i forhold til forrige år.
Ledelsen forventer ikke, at der er behov for at få tilført yderligere kapital i 2024 for at nå de fastsatte mål. Hvis der mod forventning sker store ændringer i vilkårene, har ledelsen indgået aftaler med ejerne om at tilføre ekstra kapital.
I det seneste år har virksomheden satset på bæredygtige løsninger. Den har investeret i solenergiløsninger og opgraderet til mere miljøvenlige kølesystemer.
Adm. direktør Morten Hellesen siger om det nye årsregnskab:
– Det vidner om styrken i vores brand og vores teams dedikation og indsats.
Nye investorer
Størstedelen af virksomheden ejes af det erfarne investor-ægtepar Ann Forup Helmich og Rasmus Forup Helmich. De ejer 70 pct. af Frankly Juice, der fra starten havde en klar målsætning om at øge omsætningen markant og udvide salget i udlandet.
Den 10 år gamle virksomhed har gennem en årrække lidt et tab på omkring 15 mio. kr. Da de nye investorer kom ind i 2022, gjorde Ann Forup Helmich det klart, at virksomheden sigter mod en stigning i omsætningen på 70-80 pct., og at målet var at udvide salget i udlandet.
For et år siden overtog Morten Hellesen chefposten efter den ene af virksomhedens grundlæggere, Christian Bowall.
Ved offentliggørelsen af årsregnskabet siger Morten Hellesen, at Frankly Juice har oplevet vækst i 2023 ved at følge sin strategi for vækst og ekspansion med nye samarbejder både i Danmark og i udlandet.
Virksomheden blev grundlag i 2014 af Christian Bowall og Christian Seiersen, som satsede på en plads på markedet for økologisk og koldpresset juice. Den plads har de fundet gennem en samling af salgskanaler herhjemme som Meny, Aarstiderne og Nemlig.com og den nu lukkede supermarkedskæde Irma.
Alle råvarer er økologiske, og der bliver ikke gjort noget ved juicen efter koldpresningen. Ifølge virksomheden er det exceptionelle ved dens produkt at råvaren er frisk og juicen ubehandlet, ingen pasteurisering eller varmebehandling, ingen HPP, ingen tilsætningsstoffer.