Start-up satser på stort gennembrud i Lidl
-
Brøl laver ikke vand til vin men brød til øl. Start-up virksomheden er én af otte, der snart deltager i Lidl Pitch Day.
På bryggeriet i Brøndby finder vi Saimon Skurichin, stifter og direktør for Brøl. Et innovativt bryggeri, der med udgangspunkt i tanker og visioner om cirkularitet og bæredygtighed har formået at brygge velsmagende øl ud fra brød, der ellers vil blive smidt ud.
Brøl skal den 1. marts deltage i Lidl Pitch Day, som en af de otte udvalgte deltagere fra Lidl Innovate. Et nyt samarbejde mellem Lidl og Food & Bio Cluster Denmark med fokus på at skabe flere succeser blandt de danske iværksættere og mindre virksomheder.
Food & Bio Cluster Denmark bidrager med viden og knowhow, imens Lidl tilbyder sparring og hyldeplads i deres 150 danske butikker samt en mulighed for at afsætte international gennem Lidls mange butikker i udlandet.
Lidl har gennem det seneste år eksporteret produkter for 1,5 mia. fra danske leverandører til deres udenlandske butikker.
Kæmpe potentiale
Det er det marked, som direktør Saimon Skurichin håber at få adgang til ved at deltage i Lidl Innovate.
- Vi har et stort fokus på cirkularitet og bæredygtighed. For os er det vigtigt at skabe et produkt, der ikke kun er interessant for en lille målgruppe, men både smagsmæssigt og prismæssigt er tilgængeligt for de fleste.
For Saimon og Brøl handler det om at komme op på stor skala. For jo mere øl de kan brygge, jo mere brød kan de redde fra at blive smidt ud og gå til spilde.
For at give en ide om potentialet har Saimon regnet på, hvor meget brød der går til spilde i Danmark. Det er så stort, at ved at fjerne brødspildet kan en meget stor del af hele Danmarks ølforbrug produceres.
- Siden jeg flyttede til Danmark fra Litauen, har jeg interesseret mig for bæredygtighed. Jeg har været involveret i en lang række start-ups og foreninger, inden jeg fik ideen til at starte Brøl, fortæller han.
Navnet Brøl er en sammentrækning af ordene brød og øl.
I opstartsfasen har Saimon trukket på sin uddannelse som først ingeniør og siden civilingeniør. Det har betydet, at han ikke bare har kunne samle bryggeriet selv, men også har været i stand til at lave de nødvendige ændringer af udstyret, så det blev egnet til at brygge på brød i stedet for byg.
Fortsætter innovationen
Men Saimon er langt fra tilfreds endnu. Brøl fortsætter med at produktudvikle og arbejde lige nu på skabe læskedrikke og alkoholiske drikke baseret på pulp, et restprodukt fra most-og juiceproduktion.
Og for at understrege Saimons skarpe fokus på cirkularitet har Brøl ikke stillet sig tilfreds med at udnytte gammelt brød. De har arbejdet videre og fundet et marked for restproduktet, mask, fra ølproduktionen.
Det er både godt for økonomien, når restproduktet ikke skal bortskaffes, men kan sælges videre i stedet for, men især er det godt og bæredygtigt, når gammelt brød først bliver til øl, og restproduktet bliver brugt til for eksempel at dyrke svampe, skabe et kødalternativt eller bliver solgt til bagerier, der bruger masken til at bage nyt brød.
Et frugtbart samarbejde
For Saimon har det været enormt givende at blive en del af Lidl Innovate, og han har fået enormt meget ud af samarbejdet med Food & Bio Cluster Denmark
- Det er et af de bedste netværk for fødevarer i Danmark. Vi har modtaget masser af støtte og viden fra dem. Og så har vi været enormt glade for tempoet. Hele processen er meget kort med ca. tre måneder fra ansøgningerne kunne sendes ind til virksomhederne ved om de er blevet udvalgte.
Hvilket Saimon understreger er enormt vigtigt for små nye virksomheder, der ikke har kræfterne og ressourcerne til at gå ind i et langt forløb og udviklingsprojekt.
- Vi har blandt andet lært, at når alle stakeholders er interesseret og fokuseret på innovation, så kan det ske ret hurtigt. Og vi kan få bragt ny produkter til markedet.
Samtidigt har samarbejdet med Lidl tvunget Brøl til at opfylde en række krav på et højere niveau, så de kan leve op til de standarder, der kræves for at komme på hylderne i en landsdækkende kæde. Dermed er Brøl blevet drevet fremad gennem deres deltagelse i Lidl Innovate.
Næste nåleøje kommer den 1. marts, hvor Brøl drager til Aarhus for sammen med syv andre iværksættere at deltage i Lidl Pitch Day. Her skal produkterne præsenteres for topledelsen i Lidl Danmark, som efterfølgende beslutter, hvilke af de otte virksomheder der får hyldeplads i kæden.
For Saimon er der ingen tvivl om, hvad er vigtigst.
- Smag, smag. Smagen skal være helt i front og kvaliteten i orden. Selv hvis vi har de bedste værdier, så holder det ikke i længden, hvis smagen ikke er i top.