Wupti vil slå Amazon med dansk service
Det var noget af et slag i ansigtet, da Wupti røg ud af FDIH’s top-20 over mest brugte netbutikker 2018.
Men overraskende var det måske ikke. Der har nemlig været meget stille omkring forretningen de seneste par år. Nu kæmper Jette Radich, ny adm. direktør for Wupti, for at komme tilbage på listen.
- Jeg er så interesseret i at komme ind igen, og jeg håber og tror, det kommer til at ske. Man kan aldrig vide, om det, man gør, er det rigtige. Men jeg tror på, at det, vi har gang i lige nu, specielt vores markedsplads og den interesse, der er for en dansk platform, er et skridt i den rigtige retning, siger hun i sit første interview med Dansk Handelsblad.
Læs også: Salling Group genstarter forsømt markedsplads
Da Wupti for knap to år siden lancerede en markedsplads, så virksomheder kunne sælge varer i kommission fra Wuptis hjemmeside, proklamerede daværende direktør Michael Ejby, at Wupti skulle være Danmarks svar på Amazon.
Siden har Amazon vokset sig endnu større, mens Wupti forsvandt ud af søgelyset – og søgefeltet.
- Det er ikke, fordi vi vil i kamp mod Amazon på den måde. Det var mest for at få opmærksomhed i markedet. Det lykkedes også, og mit fokus på at skabe vækst er gennem markedspladsen. Vi vil være et dansk alternativ og kan være et både/og for leverandører, der også vil være på Amazon, siger Jette Radich.
Det skal især ske gennem god kundeservice.
- Vores platform kan hjælpe sælgerne i gang på dansk og assistere dem løbende. Vi har endda key account managers, der taler med sælgere for hele tiden at sikre, at de kan optimere deres forretning. Der er nogle danske virksomheder, som godt kan se, det bliver sværere og sværere at være i markedet; og det kan især være svært, når det skal foregå på engelsk med en robot, siger hun.
Læs også: Bankuddannet HR-chef skal stå for Wuptis genfødsel
Bredere sortiment til kvinder
Den nye direktør vil, ikke mindst i kraft af flere sælgere på markedspladsen, gøre Wupti mere tilgængelig for kvinder ved at gøre sortimentet bredere og mere målrettet kvinder, så den kan komme tilbage i top-20.
- Vores typiske målgruppe er en mand i 40’erne, fordi elektronik og hårde hvidevarer nok mest appellerer til ham. Nu skaber vi en mere kvindelig approach, så siden bliver mere og mere relevant for en langt større målgruppe, herunder også kvinderne. Det kan godt skyldes, at der pludselig sidder en kvindelig direktør i toppen, det skal jeg ikke afvise, siger Jette Radich.
Læs også: Analyse: Wuptis genkomst kræver helhjertet indsats
Desuden skal der rykkes ved noget af koncernens kassetænkning, så man bedre kan udnytte de fordele, der er ved at være en forretning med butikker over hele landet.
- Inden for kort tid bliver det sådan, at hvis du har købt en vare på Wupti, kan du hente og returnere den i Føtex eller Bilka i vores send-og-hent. Så kan det være, de køber aftensmaden der, når de alligevel er der, siger hun og nævner leverandørsamarbejdet som et andet eksempel.
- Vi har mange fælles leverandører med Salling, Føtex og Bilka, så vi har mange synergieffekter ved at lave samhandel og få en større volumen, siger Jette Radich.
Hun understreger, at sælgere ikke vil komme til at opleve, at Wupti dumper prisen, så den selv får handlen, men at der er tale om et samarbejde, så de sammen får en kritisk masse, der kan give dem en fordel over for eksempelvis Amazon.
Wupti udvider leverandørsamarbejde
- Wupti.com blev grundlagt som netbutik med salg af elektronik og hårde hvidevarer i 2006 af Claus Kristensen og Torben Mouritsen, som også står bag Normal-kæden.
- I starten af 10’erne fik karakteren Wupti-Pede nærmest kultstatus med reklamer, hvori han solgte Wuptis varer fra en lille kælderbutik.
- Salling Group opkøbte Wupti i 2015 og udvidede onlineplatformen med en digital markedsplads i foråret 2017.
- Omkring 300 sælgere er kommet på Wuptis markedsplads, og det har udvidet produktkataloget til omkring 1 mio. forskellige varer.