Vin fylder nu mest i tilbudsavisen

Salling Group 14. aug 2015 -
This describes the image

Med 4.490 kampagner på vin i kædernes ugentlige tilbudsaviser, har kategorien overhalet kolonialvarer i årets første seks måneder, viser en ny analyse af aviserne fra konsulenthuset iCoCo.

Der er sket en stigning på 0,7 pct. i antallet af kampagner på vin, sammenlignet med de første seks måneder i 2014. Sammenligner man med første halvår af 2013, er der sket en stigning på knap 13 pct.

- Vin hænger godt sammen med, at det er trend at markedsføre sig som et madmarked. Der er en naturlig kobling fra vin til kød og fisk, siger stifter af og direktør i iCoCo, Claus Nykjær.

- Vin er samtidig en god måde at differentiere sig på. Meget bedre end en kasse øl, der enten er kædens lavprisøl eller en mærkevare. Når en kunde blandt tilbuddene finder en vin, som han eller hun er glad for, bliver vinen samtidig en form for loyalitetsvare. Kunden holder øje med, når vinen kommer på tilbud næste gang, siger Claus Nykjær.

Stigningen i markedsføring af vin er for en stor del sket i discountkæderne, der alle har øget kampagnetrykket på kategorien. Det samme er sket i Coops kæder Irma, Dagli'Brugsen og SuperBrugsen og i Løvbjerg og Spar. I samme periode er den faldet i både Bilka, Føtex og Kvickly.

En anden markant ændring i mængden af tilbud ligger inden for spiritus, der er faldet med 15,9 pct. i perioden.

- Årsagen er forment, at spiritus, ligesom øl, ikke er en vare, kæden kan differentiere sig på, siger Claus Nykjær.

Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Foto: Helle Karin Helstrand

Opdateret 10. nov 2020