Vildledende markedsføring koster Bilka en bøde på 700.000 kr.

Salling Group 7. maj 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær

Bilka har fået en bøde på 700.000 kroner for brud på markedsføringsloven fra oktober 2017 til og med januar 2018, skriver B.T.

Bilka har ifølge B.T. accepteret at betale bøden.

Den vildledende markedsføring bestod af faste tilbudspriser på Bilkas legetøj i månederne omkring julen 2017.

– For at man kan sammenligne en tilbudspris med en normalpris, kræver det, at der er en troværdig normalpris at sammenligne med. Ellers kan man som forbruger blive vildledt til at tro, at tilbuddet er bedre, end det egentlig er, sagde forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen, i en pressemeddelelse i februar.

Bilka havde løbende markedsført legetøjet med nedslag i prisen, og en markedsført cykel havde ikke kostet den oplyste normalpris de sidste fire måneder op til tilbuddet.

Bilka erkender fejl

Bilka og Salling Group accepterer at have “tolket retningslinjer anderledes”, når det kommer til, hvor ofte man må reklamere for samme tilbud.

– Vi har alene et ønske om at markedsføre vores tilbud efter bogen. Hidtil har der ikke været klare regler for frekvensen af kortvarige tilbudskampagner på legetøj, hvilket der er kommet nu, og vi indrettede allerede vores markedsføring efter det i sommeren 2018, hvor vi indledte dialogen med Forbrugerombudsmanden, sagde Bilkas direktør, Mark Nielsen, i en pressemeddelelse i forbindelse med politianmeldelsen.

Opdateret 10. nov 2020