Veri-Netto: Fra skrot til slot

Salling Group 22. maj 2019 -
This describes the image
|||| Foto: Caroline Burchardt|Foto: Caroline Burchardt|Foto: Caroline Burchardt|Foto: Caroline Burchardt|Foto: Caroline Burchardt

Der er ingen grund til at hænge sig i fortiden, men den er med til at forklare, hvorfor den gennemrenoverede Netto i Veri Center i Aarhus er så interessant.

Er du, kære læser, fra København, eller har din vej engang krydset Vesterbro, har du måske oplevet fænomenet, der er Netto Gasværksvej ved Istedgade. I vide kredse berømt og berygtet – og ikke kun pga. chancen for at rende ind i en kreativ type som Reimer Bo med morgenhår.

Aarhus står ikke tilbage for hovedstaden, og indtil for omkring ni måneder siden var Veri Centers Netto også kendetegnet ved for mange varer på for lidt plads og generelt et indtryk af discount på den knap så fede måde.

Men de dage er for længst forbi, og Dansk Handelsblad tog på ekspedition til Risskov i Aarhus for at se nærmere på hverdagen med det nye 3.0-koncept.

[caption id="attachment_79046" align="alignnone" width="696"] Som en del af det nye koncept har Netto Veri Center fået mere plads til frugt og grønt, og afdelingen er gjort mere chik med bastlamper og levende plantevæg. Foto: Caroline Burchardt[/caption]

- Den første tid var det da hårdt, især fordi vi skulle vænne os til den nye indretning. Plejer er her ikke mere. Men der er mere overblik nu, hvor varerne står mere overskueligt. Spotvarer står sammen med samhørige varer i det faste sortiment, og de økologiske varer er blevet samlet ét sted i frugt og grønt-afdelingen, siger butikschef Jørn Krag Pedersen og understreger:

- Indretningen og atmosfæren er blevet bedre med det nye design. Jeg kan tydeligt mærke en mere positiv stemning. Vi går i butikken som et team!

Han nævner som eksempel det kollegiale sammenhold, der også strækker sig ud over arbejdstid.

- Det er tit, en af de unge lige kommer forbi, selv om han eller hun har fri – bare for at hilse på og se, hvordan det går, siger Jørn Krag Pedersen.

Læs også: Salling Group snuser til 60 milliarder i omsætning

Mere plads, flere kunder

Med moderniseringen til 3.0 er antallet af spotvarer reduceret med 30-40 pct., og det har givet mere overskud for medarbejderne ikke at skulle fylde op og ændre prisskilte på dem, forklarer butikschefen. Desuden er salgsarealet blevet udvidet, og den samlede butiksstørrelse er kommet op på de 1200 kvm, som discountbutikkerne typisk efterspørger i dag.

[caption id="attachment_79044" align="alignnone" width="696"] Spotvarerne er blevet færre med 3.0-konceptet. Til gengæld står de i bedre sammenhæng med varerne i fast sortiment, så kunden lettere kan vælge. Foto: Caroline Burchardt[/caption]

Det har betydet, at det ikke længere er nødvendigt med fjernlager til emballage og spotvarer, og personalerum og frokoststue er rykket op fra kælderen til lokaler med naturligt lysindfald. Det nye look og de positive vibes fra medarbejderne smitter af på kunderne.

- Kunderne har været meget positive. Kundekurven er blevet større, især på ferskvarer og grønt. I det nye koncept er der kommet en kødkøler i frugt og grønt-afdelingen, og det har kunderne taget godt imod, selv om det krævede lidt tilvænning, lyder det fra Jørn Krag Pedersen.

Læs også: Danmark fylder mere for Salling Group

- Vi nyder især de brede gange. Nu kan folk også komme rundt med vogn. Den ekstra plads giver mere salg og flere kunder, siger han.

Som den første jyske 3.0-testbutik fik Veri-Netto en mur af en convenience-køler med nemme retter til både morgen, middag og aften. Her var det også med at holde tungen lige i munden i starten, da f.eks. Arlas små yoghurter med topping skulle sættes i convenience-køleren ved frugt og grønt-afdelingen, mens øvrige mejeriprodukter skulle fyldes op som sædvanligt.

[caption id="attachment_79047" align="alignnone" width="696"] Udvalget i convenience-køleren dækker alle dagens måltider og mellemmåltider og står langt fremme i butikken. Foto: Caroline Burchardt[/caption]

Det har til gengæld været et hit hos kunderne, forsikrer butikschefen, der også fremhæver de sunde måltidssalater, som vinder indpas over for frysepizzaen. Der er dog stadig salg i de frosne færdigretter, og med den nye butiksindretning er der blevet meget mere plads til frost, både i selve butikken og på lageret, hvor der nu er installeret et regulært fryserum, så man kan nøjes med færre leverancer.

Samarbejde på tværs af butikker

Indtil videre er knap 30 butikker åbnet efter nye 3.0-koncept, og ambitionen er at omdanne eller åbne 70 3.0-Netto’er i år. En investering på rundt regnet 1 mia. kr.

Hvor meget den gennemgribende renovering af Netto i Veri Center har kostet, vil hverken Jørn Krag Pedersen eller Nettos regionschef Claus Sjödin ud med. Men det er antageligt en investering, der kan betale sig. I hvert fald åbnede endnu en Netto sidste måned bogstaveligt talt på den anden side af gaden, hvor en ny bydel er ved at blive bygget.

Læs også: Netto tester scan og betal med mobilen

Interviewet med Jørn Krag Pedersen afbrydes, da en ung butiksassistent forsigtigt spørger, hvad hun skal gøre med den nye Netto-medarbejder, der skal læres op i kassen. Efter en kort overlevering henvender han sig til journalisten og forklarer:

- Tine (Haurum, butikschef i den netop åbnede nabobutik, red.) har jo en helt ny butik, så hun har ikke selv haft mulighed for at lære personale op; det hjælper vi med. Vi har været en flok butikschefer henne for at sætte på hylderne og gøre klar til butiksåbningen – vi hjælper hinanden.

[caption id="attachment_79045" align="alignnone" width="696"] To kødkølere er placeret i den rummelige frugt- og grøntafdelingen. Det har vakt glæde hos kunderne, som nu køber mere kød. Foto: Caroline Burchardt[/caption]

På samme måde udveksler man også personale ved sygdom og hjælper hinanden med at få afsat spotvarer, hvis én butik mangler, og en anden ikke kan få solgt sine.

Generelt er det kendetegnende ved de nye butikker, at de sorte og gule Netto-farver har fået et knæk, der er mere fokus på convenience og mindre på spotvarerne, mere plads og mindre rod. Især det sidste er et image, Netto har kæmpet med.

Men denne Netto ser, selv nu hvor hverdagen er slået igennem, både nydelig og velholdt ud. Eller sagt på jævnt dansk efter at have oplevet den gamle model: Veri-Netto er gået fra skrot til slot.

Læs også: Ny bydel giver plads til Netto’er side om side

Opdateret 10. nov 2020