Velkommen til topchef-klassens nye dreng
Nu på mandag - 13. august - bliver Danmark næsten normaliseret igen.
Skolernes sommerferie er slut, og dermed er hverdagen for alvor vendt tilbage for familien Danmark. Følger danskerne deres sædvanlige mønstre - og det gør de nok - er der mange, der opdager, at de har brugt flere penge end forventet i sommerferien, og så bliver der strammet lidt op i husholdningerne.
Det er i den fase, hvor supermarkeder og varehuse skifter stil i markedsføringen og vender tilbage til et fokus på deres faste lave priser - eller hvad de nu vælger at kalde den slags. Tilsat nogle gode slagtilbud på kendte mærkevarer. Alt efter konjunkturerne og de enkelte kæders aktuelle behov bliver der skruet op og ned for den slags 'tilbage til hverdagen'-positioneringer.
Sidste år på nogenlunde samme tid gik Salling Groups varehuskæde Føtex linen ud med sine heftigt markedsførte prisfald på 2000 varer - Føtæsk.
Det var en dyr omgang.
Siden er priserne også reguleret så meget ned hos konkurrenter som Coops SuperBrugsen og Kvickly, at det bliver svært at se, hvordan der skulle blive plads til lige så markante udspil i år.
Men man kan aldrig vide i en branche, som ikke er helt forudsigelig…
Og så er det ellers også mandag 13. august, at Dagrofas nye koncernchef, Tomas Pietrangeli, har sin første officielle arbejdsdag. Det skal blive spændende at følge, hvordan han lykkes med det store projekt, som går ud på at bringe den delvis købmandsejede koncern tilbage i en form, hvor den kan tjene penge. Det har den ikke gjort siden 2012, men Pietrangeli går til opgaven ud fra en optimistisk tilgang:
"Dagrofa har et stort potentiale, og jeg ser frem til sammen med Dagrofa- holdet at bygge videre på de stærke positioner, koncernen har, både i købmandskæder, logistikforretningen og foodservice. Netop de positioner er et godt udgangspunkt for at forbedre indtjeningen i Dagrofa", sagde Pietrangeli i den pressemeddelelse fra Dagrofa, der kom ud med meddelelsen om hans nye job.
Der er nok at tage fat på.
Købmandskæderne Spar, Min Købmand og LetKøb mister deres kædedirektør, Niels Karstensen, ved udgangen af september, og et kriseramt Foodservice Danmark bliver passet af en midlertidig adm. direktør. For bare at nævne et par af de temaer, der ligger på den nye koncernchefs bord.
Men han skal have alt muligt held og lykke med på vejen herfra, når han skal ud og tage kampen op mod de mere garvede 'klassekammerater', der alle har styret konkurrenterne i mindst fem år: Rema 1000s Henrik Burkal, Salling Groups Per Bank og Coop Danmarks Peter Høgsted.
Dagrofa nye koncernchef kommer med erfaring fra flere af kædernes leverandører - senest fra den største, Arla Foods, hvor han sluttede af med tre år som ansvarlig for det store britiske marked. Nu får - og tager - han chancen på den modsatte side af forhandlingsbordet som detailhandler.
Og forhandles skal der også i den sæson, vi er på vej ind i. Der bliver igen igen varmet op til de klassiske årsforhandlinger mellem dagligvarekoncerner og deres leverandører om, hvordan omsætningskagen skal skæres til næste år, priser og betingelser, markedsføring og hyldepladser. Og meget andet. Lur mig, om ikke en tilsyneladende fortsat voksende andel af private label-varer i dagligvarebutikkerne igen kommer på dagsordenen.
Men det kommer I alt sammen til at høre mere om - i Dansk Handelsblad og på dhblad.dk.