Varehuse i medvind
Efter længere tids minusvækst i dagligvarekædernes allerstørste butikker, er der nu omsider fremgang at spore i landets varehuse og hypermarkeder.
Godt nok viser de nye detailomsætningsindekstal fra Danmarks Statistik, at der er tale om en mere beskeden vækst på 0,6 pct. i årets første ni måneder i forhold til samme måneder sidste år.
Men der er tale om den første reelle vækst i flere år for den del af branchen, som statistikkontoret har døbt ”anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger”.
En kategori, som blandt andet dækker over de store varehusekæder Kvickly, Føtex samt hypermarkedskæden Bilka, og som de forgange år har været særligt hårdt ramt på et dalende nonfood-salg i takt med, at danskerne bruger stadigt flere penge på onlinehandel.
Væksten blandt de største formater kommer efter en særlig fremgangsrig september, hvor værdiindekset udviste 113 i forhold til samme måned sidste år.
Trods den store vækst på 13 pct. er det ifølge Lina Pedersen, fuldmægtig hos Danmarks Statistik, ikke ualmindeligt, at der er et ”spring” i udviklingen, når der sammenlignes mellem to måneder.
Hun fortæller desuden, at alle virksomheder i branchegruppen vækster, når man sammenligner september 2016 med september 2017.
Størst vækst i discountbutikker
De nye tal gældende for årets første ni måneder viser, at discountbutikkerne samlet set har haft en vækst på 1,5 pct. i forhold til samme periode sidste år, og dermed klart er den del af dagligvarebranchen, der oplever størst fremgang.
Omvendt har supermarkederne haft en tilbagegang i omsætningen på 0,8 pct. i tilsvarende periode.
Ifølge de nye tal havde discountbutikker og supermarkeder begge et indeks på 101 målt for september.
Værst ser det stadig ud for landets købmænd og døgnkiosker, hvor salget er faldet med 4,6 pct. i januar-september sammenlignet med samme periode sidste år.
De seneste 12 måneder har med en enkelt undtagelse tilbage i april alle budt på omsætningsfald for landets mindste dagligvarebutikker samt døgnkiosker.