Undersøgelse: Salling topper mediehåndtering og samfundsansvar under corona
Der gik ikke mange timer fra kunderne bestormede landets dagligvarebutikker tirsdag aften den 11. marts, til topcheferne i dansk dagligvarehandel manede til besindighed. Budskabet var ikke til at tage fejl af: Der var varer nok og derfor ingen grund til hamstring.
Især Salling Groups topchef Per Bank var fremtræden på et efterfølgende pressemøde flankeret af Dagrofas koncernchef Tomas Pietrangeli og Coops nu forhenværende frontfigur Peter Høgsted.
Netop Salling Groups mediehåndtering under coronakrisen er også blevet positivt bemærket af landets erhvervsjournalister.
I Analyse- og konsulenthuset Aalunds årlige PR Barometer-undersøgelse har 221 journalister også besvaret spørgsmålet, der udelukkende relaterer sig til corona.
I undersøgelsen har hver enkelt journalist blandt andet svaret på, hvilke tre virksomheder/offentlige institutioner, der har været bedst til mediehåndtering og udvist størst samfundssind samt hvilke tre enkeltpersoner, der især har ydet en god medieindsats.
Her peger lidt over 6 pct. af de adspurgte på, at Salling Group har været blandt de tre bedste til at håndtere medierne, hvilket kun overgås af Sundhedsstyrelsen som ca. hver tiende har peget på.
På en delt syvendeplads finder man Coop (2,3 pct.) i et felt, der også tæller erhvervsmastodonter som Novo Nordisk og A.P. Møller Mærsk, mens 1,5 pct. af journalisterne peger på Rema 1000.
Salling Group viser samfundsansvar
Når det gælder samfundssind, er journalisterne ikke i tvivl. Her topper Salling Group suverænt listen. Hver syvende (14,5 pct.) peger på dagligvarekoncernen, foran Novo Nordisk og Matas som lidt over 9 pct. har peget på.
Opfordringen om at udvise samfundssind levede Salling Group selv op til halvanden måned efter coronanedlukningen.
Her bedyrede Per Bank, at koncernen ikke ville søge om økonomisk millionkompensation fra hjælpepakker.
Det, selv om Salling Group på daværende tidspunkt havde sendt 1900 medarbejdere hjem fra stormagasiner og BR-butikker, og var berettiget til et større tocifret millionbeløb.
- Selv om vi i nogle dele af forretningen taber store millionbeløb, er vi begunstiget af, at vi sælger flere dagligvarer, end vi plejer, sagde Per Bank til Berlingske.
Og netop Per Banks store synlighed i medierne og på de sociale medier har betydet, at den ellers før ret så tilknappede topchef er blevet positivt bemærket under krisen.
3,6 pct. af journalisterne mener, at Per Bank er blandt de tre personer, der har ydet den bedste medieindsats under coronakrisen. Det overgås kun af Søren Brostrøm fra Sundhedsstyrelsen, landets statsminister Mette Frederiksen samt topchef Mads Nipper fra Grundfos.
"Man kan sige, at Per Bank har været god til at profilere Salling Group og været god til at tegne et billede af en virksomhed, der har profiteret af coronakrisen men gjort det på en måde, der har taget hensyn til myndighedernes anvisninger. Han har taget situationen alvorligt", lyder analysen fra en anonym journalist i undersøgelsen.