Undersøgelse: 30 pct. har købt dagligvarer online siden coronaudbruddet
Udbruddet af corona har givet forbrugerne et stærkt incitament til at handle flere dagligvarer over nettet, nemlig at undgå fysisk kontakt med andre.
Derfor er det heller ikke overraskende, at andelen af danskerne, der har shoppet dagligvarer over nettet det seneste halve år nu nærmer sig hver tredje mod lidt over hver fjerde forbruger for et år siden. Det viser en ny forbrugerundersøgelse fra analysebureauet AIM Create, der har spurgt 1080 danskere i uge 34-35, om de har handlet dagligvarer de seneste seks måneder. Her svarer 30 pct. mod 26 pct. i samme undersøgelse i 2019.
- I 2020 peger 40 pct. af dem som handler dagligvarer på, at "undgå fysisk kontakt" som en af fordelene ved at handle online - kun overgået af "at slippe for at bære tunge varer hjem" (47 pct.) og spare tid på sine indkøb (44 pct.)
- Det er stadigvæk en begrænset andel af de, der handler dagligvarer online, som peger på "at blive inspireret" og "nemt overblik over udvalg" som fordele ved at handle online, lyder det i en kommentar til undersøgelsen fra AIM Create.
Stor vækst
Danmarks største bank, Danske Bank, har for nyligt også stillet skarpt på danskernes onlineforbrug.
Her viste bankens tal, at 5 pct. af danskernes samlede kort- og Mobilepay-forbrug i august landede i et onlinesupermarked. Tilbage i februar, lige før coronaudbruddet, lå det tal på 3,5 pct.
- Danskerne har i stor stil taget dagligvarehandel på nettet til sig, og navnlig aldersgruppen mellem 35 og 54 år lader til permanent at have øget onlineforbruget af dagligvarer. Det peger på, at det navnlig er blandt børnefamilier, det har bidt sig fast på et højere niveau, lyder det i en kommentar fra Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank, til bankens Spending Monitor Special-undersøgelse.