Uhørt stort dyk i varehusenes salg i marts
Det gik ellers lige så godt for landets varehuse - men så kom coronakrisen.
Nye tal for detailbranchernes omsætning i marts fra Danmarks Statistik viser, hvor hårdt salget i de største dagligvarebutikker blev ramt i marts, den første coronamåned. Med et indeks på 87 i marts blev ”Anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger”, som kategorien hedder hos Danmarks Statistik, månedens klare bundskraber blandt dagligvareformaterne.
Marts forvandlede dermed en vækst i 2020 på 4 pct. i årets første to måneder til et samlet fald på 1,4 pct. i det første kvartal - til trods for, at corona-effekten først satte ind et stykke tid inde i marts.
Og det var først fra 18. marts, at landets indkøbscentre blev pålagt at lukke ned - med en negativ effekt på kundestrømmen i centrenes store ankerbutikker, oftest Føtex’er og Kvickly’er.
I Børsen kaldte Salling Groups topchef Per Bank også tilbagegangen i Bilka for ”et markant fald”.
- Der er sket et markant skifte i kundernes måde at handle på. Vi taber meget på nogle varetyper og vokser lidt på fødevarer, men det ser ud til, at det kommer til at påvirke forretningen negativt, sagde han til avisen først i april.
Discount 9 pct. frem
Siden marts er meget ændret, ikke mindst med genåbningen af storcentrene fra 11. maj. Men marts-tallene fra Danmarks Statistik er de nyeste offentligt tilgængelige tal, der findes, som er baseret på data fra kæderne selv.
Mens marts blev en skidt måned for varehusenes omsætning, gik discountbutikkerne mest frem af de øvrige dagligvare-segmenter med et indeks på 109. Dermed er den samlede vækst i mange års vinderformat på 7,5 pct. i det første kvartal af 2020.
Også supermarkeder og kiosker og købmænd har trecifrede indekstal i marts, men mere beherskede: 102 for supermarkedernes vedkommende og 100 for kiosker og købmænd. Der er også positive væksttal for årets tre første måneder med hhv. 1,8 pct. til supermarkederne og 0,7 pct. til købmænd og kiosker.