Udelukker ikke ny priskrig
-
CEO i Salling Group, Anders Hagh, er ikke færdig med at tale om priser efter unikt greb i efteråret 2023
- Vi fjernede to års inflation på de 15 uger, hvor vi kørte initiativet, fortæller Anders Hagh i et interview med Dansk Erhverv Magasin.
Initiativet var en priskrig på dagligvarer, hvor Bilka, Føtex og Netto garanterede overfor kunderne, at de ville være billigst på 100 populære dagligvarer. Det var samtidig Anders Haghs første store aftryk overfor kunderne som CEO i Salling Group. En post han overtog for et år siden efter ni år som Salling Groups CFO.
- Det var en indsats, vi lavede alene af den årsag, at når man spurgte kunderne, hvad der fyldte mest for dem, så var det, at det var blevet dyrt at handle dagligvarer. På to år var priserne steget omkring 20 procent. Som Danmarks største dagligvarekoncern havde vi et ansvar for at se, om vi kunne få vendt den kurve. Priskrigen virkede efter hensigten, for på de 15 uger, hvor vi kørte initiativet, fjernede vi to års inflation. Det er jeg superstolt af, for det var præcis det, danskerne havde brug for. Ja, det kostede Salling Group relativt mange penge, som vi tog af vores overskud, men det var vi forberedte på.
For Anders Hagh har kritikken fra kommentatorer i medierne om at stirre sig blind på priser været misforstået. Han mener, at der er meget innovation i at prøve at få priserne ned. Og Anders Hagh forsikrer, at han og Salling Group ikke er færdige.
- Kunderne skal vide, at vi kæmper for, at dagligvarer skal være så billige som muligt.