Tv-kokke hjælper specialiteter på vej

Salling Group 25. okt 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
Skrevet af: Claus Jensen

 

- Der er en helt klar trend, at Danmark er blevet villige til at betale flere penge for mere. Det begyndte for halvandet eller to år siden, og det er for alvor rykket nu i år.

Sådan fortæller salgsdirektør Jan Larsen fra Føtex, som ser en markant udvikling i salget i kædens butikker landet rundt.

Salgsdirektøren oplever, at viljen til at betale for kvalitet – som så mange andre fødevaretrends - begyndte i København og siden bredte sig til resten af landet.

- Der er en generation, som er vokset op uden at have lært ret meget om at lave mad, og som nu begynder at få interessen, siger han.

- De er sikkert hjulpet godt på vej af de mange madprogrammer i fjernsynet og på Youtube med inspirerende kokke og dygtige mennesker, som er med til at vise os danskere, hvordan man gør, siger han.

Den øgede opmærksomhed på kvalitet betyder, at Føtexkæden i dag kan sælge fødevarer til højere priser end tidligere.

- Nogle af de her produkter er ikke så prisfølsomme som en rulle toiletpapir eller en kasse sodavand, men det skal dog stadig være i et fornuftigt prisleje, og her handler det om den oplevede kvalitet som kunde. Det skal være lækkert og indbydende at se på og smage godt selvfølgelig, siger salgsdirektøren.

De betjente afdelinger

Nogle af specialiteterne bliver fremstillet af Føtex´samarbejdspartnere rundt om i Danmark og Europa, men andre bliver fremstillet i butikkernes betjente afdelinger, som får stadig større betydning.

- Det kommer til at betyde mere og mere for supermarkedet, at de ansatte i delikatesse- og slagterafdelingerne har så tæt kontakt til kunderne og kan stå og lave de her produkter på stedet. Det er hele supermarkedets eksistensberettigelse, siger Jan Larsen.

- Tre ud af fire af vores varehuse har i dag delikatesseafdelinger, og hver gang vi har en udbygning, ombygning eller renovering, så åbner vi op og gør afdelingen betjent. Det koster lidt mere at drive betjente afdelinger, men vi leverer, hvad kunderne efterspørger.

Medarbejderne i delikatesse- og slagterafdelingerne er med i udviklingen af nye produkter. For øjeblikket oplever Føtex kæden interesse for retro eller nordisk madstil.

- Vi lytter til vores medarbejdere, som er tæt på kunderne, og så prøver vi sammen med vores indkøbsafdeling at udvikle varerne, siger Jan Larsen.

Mere convenience

Den voksende interesse for at spise kvalitet betyder det dog ikke, at danskerne pludselig har fået lyst at bruge mange flere timer i køkkenet – de vil gerne have en hjælpende hånd i hverdagen.

-Der er stadig et tidselement. Det må gerne være lækkert, men i hverdagen skal det ikke tage meget mere end tyve minutter, så skal der gerne være mad på bordet, siger salgsdirektøren.

Forbrugerne køber gerne komponter i delikatessen som for eksempel færdiglavet salat eller stegt kylling, der gør aftensmåltidet nemt. Jan Larsen tror på, at de kommende år vil byde på udvikling af flere convenience-produkter i supermarkederne.

- Vi er slet ikke nået halvvejs op ad stigen, der er masser af plads endnu. Men forbrugerne skal være klar til det, og kunsten er at være med på beatet fra start, uden at man behøver ikke være firstmover på alting. Det er stort i København, og det er også blevet stort i de større byer, og stille og roligt vokser det også i provinsen nu.

- Sundhed bliver noget af det næste, vi vil prøve at komme ud over stepperne med. Kunderne er villige til at prøve nogle flere ting end tidligere blandt andet fordi vi danskere rejser så meget både til Europa men også Asien og oplever spændende sund mand, og udespisning er også med til at stimulere smagsløgene, siger indkøbsdirektør Jan Larsen.

 

 

 

 

Opdateret 10. nov 2020