Tricktyverier med oddset stiger markant

Salling Group 10. dec 2015 -
This describes the image

Danske Spil har i år modtaget 350 anmeldelser af tricktyverier med oddset-kuponer. Det er en stigning fra sidste år på mindst 48 pct., for ifølge projektleder ved Danske Spil, Flemming Eriksen, dækker tallet fra sidste år også over mindre sager. Derudover er der mange sager, som aldrig når Danske Spil.

- Problemet har især været stigende efter sommerferien. Der er typisk tale om snyd for 10.000 kroner, hver gang en butik får besøg af en tricktyv, siger Flemming Eriksen og tilføjer, at det er vigtigt, at butikkerne gør alt for at forebygge, at det sker.

- Og sker det alligevel, skal butikken hurtigst muligt oplyse os om sagen. Vi må ikke annullere spillet, men vi kan spærre kuponen, inden svindleren får udbetalt en eventuel gevinst. De skal vide, at de ikke får noget ud af at svindle, siger Flemming Eriksen.

Arbejder i grupper

Danske Spil indleder nu en oplysningskampagne, der skal forebygge svindlen.

Svindlen er ofte organiseret, og det er ifølge Danske Spil de samme, der svindler igen og igen.

- Politiet har eksempelvis anholdt en mand, der erkendte, at han har snydt for i tusindvis af kroner, fordelt på 53 forhold. Men der kommer hele tiden nye til, siger projektlederen og tilføjer, at det i øjeblikket er slemt i Øst- og Midtjylland samt på Sydsjælland.

- De kommer ofte i grupper på to eller tre sidst på dagen, når de unge medarbejdere har overtaget kassen. De gør, hvad de kan, for at forvirre personalet. Køber eksempelvis cigaretter samtidig med oddset-kuponen eller beder om at se kuponen, før den er betalt. De er flinke og vil gerne hjælpe andre kunder med spil. Nogle gange vil de pludselig have kuponen annulleret eller byttet. Når de er gået, står ekspedienten tilbage med en gammel kupon, eller måske har han eller hun fået alt for få penge, fortæller Flemming Eriksen.

Danske Spil samarbejder med politiet på den her type af sager.

Føtex-chef:

De er som tryllekunstnere

I Føtex i Silkeborg er der faste regler for, hvordan de ansatte skal håndtere spil i kiosken

I Føtex i Silkeborg er det endnu ikke lykkedes en tricktyv at narre de ansatte, selv om flere har forsøgt. Servicechef Helle Isaksen har nemlig sammensat et regelsæt, som de ansatte skal følge.

- Arbejdet med spil kan let give kassedifferencer. Det er eksempelvis let at glemme at trække beløbet ud af kassen, når man udbetaler en gevinst og bare bytter den om med en ny kupon. Derfor har vi længe haft helt faste regler for, hvad personalet skal gøre, siger Helle Isaksen og tilføjer, at det som regel er rutineret personale, der står i kiosken.

- Tricktyvene er som hurtige tryllekunstnere, og de kan let gøre en nyansat usikker, siger Helle Isaksen, der nok regner med at hænge Danske Spils regelsæt op i kiosken, når det kommer.

- De kommer også ud i kioskpersonalets Facebook-gruppe, siger hun.

Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Opdateret 10. nov 2020