Topchefer fra Rema, Coop og Salling runder tilsammen 30 år i jobbet

Salling Group 15. jun 2020 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Hvis du mener, persongalleriet blandt topcheferne i de danske dagligvarekoncerner består af velkendte ansigter, tager du bestemt ikke fejl. Langt fra.

For du skal lede meget længe, før du finder en branche herhjemme, der kan måle sig med den erfaring, som topcheferne i de tre mest toneangivende dagligvarekoncerner repræsenterer.

I alt har topcheferne Henrik Burkal fra Rema 1000, Per Bank fra Salling Group og Peter Høgsted fra Coop nemlig tilsammen netop rundet 30 års jubilæum i det samme job. Og intet tyder på nye ansigter i de tre største dagligvarekoncerners top herhjemme lige foreløbig.

En skikkelse overgår alle andre, når talen falder på at bestride samme krævende topchef-stilling i længst tid.

Siden starten af 2005 har Henrik Burkal stået i spidsen for Rema 1000 Danmark og har udviklet discountkæden i meget tæt samarbejde med indkøbs- og marketingsdirektør Anders René Jensen.

I samme periode er omsætningen tæt ved femdoblet, fra 3,6 mia. kr. til sidste års 16,8 mia. kr. Og overskuddet på 422 mio. kr. i 2019 er også milevidt fra det beskedne overskud på de 14 mio. kr., som Henrik Burkal har udviklet forretningen fra i takt med, at butiksnettet har rundet 350.

Med så imponerende resultater kunne flere bestyrelser i den tungere ende af dansk erhvervsliv sikkert godt tænke sig Henrik Burkal i spidsen for deres forretning, men det er fortsat Reitans værdier og købmændene, Henrik Burkal brænder for her efter mere end 15 år i jobbet.

Per Bank fortsætter moderniseringen

I lidt over otte år har Per Bank været topchef i Salling Group. Han står i dag bag en koncern, som er væsentlig stærkere nu end dengang, alene takket være opkøbet af aktierne fra A.P. Møller - Mærsk, der har betydet, at Salling Group har været sin egen herre siden 2017 gennem Salling Fondene.

Der var allerede spekulationer fremme om, at den ingeniøruddannede Per Bank vil sætte sig tungt i formandsstolen, da Niels Smedegaard Andersen trak sig fra posten i marts i år, men det viste sig at være en postgang eller to for tidligt.

Når det sker, overdrager Per Bank uden tvivl en koncern med langt flere kvinder i topledelsen.

Alene inden for det seneste halvandet år er tre nye kvinder blevet en del af Salling Groups såkaldte executive committee, der tæller 11 personer inklusive topchefen selv.

Det drejer sig om tidligere tv-vært og kommunikationsrådgiver Annette Juhler Kjær, der nu er ansvarlig for Public Affairs, kommunikation og PR, tidligere Aarhus-borgmester og prorektor for Via University College Louise Gade, der siden oktober sidste år har været koncernens HR-direktør samt Charlotte From, der er ansvarlig for BR.

Samtidig har Per Bank haft stor indflydelse på valget af Anja Madsen som ny kædedirektør for Føtex, som hun tiltræder til september efter en længere karriere hos britiske Sainsbury’s.

Trods transformationen over i en mere ”blød” retning for den før ellers så konservative koncern, anses Nettos topdirektør Michael Løve af mange internt i koncernen som den største favorit til at føre Salling Group videre efter Bank-æraen.

Høgsted har skabt et digitalt forspring

Da den karismatiske Peter Høgsted afløste Jesper Lien som topchef i Coop tilbage i november 2013, var der nok ikke mange, der havde regnet med, at Coops topchef her snart syv år senere stadigvæk er Peter Høgsted.

Nok betegner Høgsted selv jobbet som et af de mest spændende i dansk detailhandel, men det kan til gengæld også være ualmindeligt opslidende at være i spidsen for en andelsbevægelse, hvor hovedkontoret og landets selvstændige brugsforeninger ikke altid ser ens på tingene.

Ser man alene på de kolde facts, har Coops forretning tabt to mia. kr. i omsætning under Peter Høgsteds ledelse i takt med, at butiksnettet er blevet godt 150 butikker mindre og i dag tæller ca. 1080.

Derimod er sidste års resultat på 378 mio. kr. ca. 40 mio. kr. højere end Høgsteds første regnskab i 2014.

Med Peter Høgsted som topchef har Coop-koncernen de senere år formået at udvikle sig efter den opskrift, som Peter Høgsted og bestyrelsesformand Lasse Bolander har udformet under overskiften ”Coop på vej”, som angiver den strategiske retning frem mod 2024.

Først ville den selvudnævnte måltids- og madaktivist skabe mere spændende og bedre mad, og i dag fremstår Coop som digital frontrunner i dagligvarebranchen med en særdeles populær og brugervenlig app, som flere og flere kunder også benytter til scan og betal i butikkerne.

Om Peter Høgsted følger hele strategiplanen frem mod 2024 til dørs, kan kun tiden vise.

I Coops koncernledelse, der tæller fem personer, finder man allerede i dag flere erfarne koncerndirektører, der kunne være bud på Coops næste topchef. Eksempelvis Jens Visholm, der har været koncerndirektør siden 2015, eller koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, der har ansvaret for økonomi og it-forandringsprojektet Coop One.

I den anden ende af erfaringsbarometeret i toppen af dansk dagligvarehandel finder man Dagrofas adm. direktør Tomas Pietrangeli.

Han tiltrådte i august 2018 som afløser for den fyrede Per Thau, der var i jobbet i fem år.

Senest har Pietrangeli afleveret et betydelig forbedret regnskab i 2019, hvor resultatet efter skat nu lyder på minus 122 mio. kr.

Således venter der endnu hårdt arbejde forude, før Dagrofa-koncernen igen er en overskudsforretning.

Opdateret 10. nov 2020