Tesco vokser stærkt i corona-forår
Den britiske markedsleder Tesco, der er aktuel via salget af sin polske forretning til Salling Group, har netop fremlagt sin kvartalsrapport for månederne marts til og med maj.
Den bærer i den grad præg af forskydninger forårsaget af coronakrisen.
Først og fremmest er væksten i de tre første måneder af gigantens forskudte regnskabsår højere end vanligt - med 8 pct. for den samlede virksomhed, 9 pct. for Tescos britiske hjemmemarked - og hele 20 pct. i Irland.
- I en meget udfordrende periode for os alle har kollegerne i Tesco gået over og længere end normalt, og jeg er meget stolt over, hvad de har opnået, siger den afgående Tesco-topchef Dave Lewis i en kommentar.
Væksten er langt overvejende hentet i de eksisterende forretningsenheder, mens periodens onlinevækst relativt set stikker helt af med tæt på 50 pct. - og en fordoblet kapacitet som følge af en langt højere efterspørgsel under coronakrisen.
Mere britisk Tesco
I den samlede omsætning på 13,4 mia. pund - 111 mia. kr. - indgår hverken to frasolgte asiatiske forretninger eller Tesco i Polen, der efter planerne bliver det i indeværende regnskabsår.
Dermed er det kun en meget begrænset andel af Tescos omsætning, der nu ligger udenfor de britiske øer. Den tidligere så internationaliserede gigant beholder kun en reduceret centraleuropæisk virksomhed med en omsætning i kvartalet på ca. 8 mia. kr.
Til sammenligning står alene Tesco UK for en omsætning på 10 mia. pund, svarende til 82 mia. kr.