Tæt koncentration af dagligvarebutikker på Bornholm

Salling Group 9. sep 2019 -
This describes the image
Nye og gamle dagligvarebutikker på Bornholm Grafik: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Nok er antallet af dagligvarebutikker faldet med ca. 300 herhjemme på fem år, men alle dagligvareaktører er enige om, at antallet stadigvæk overstiger det egentlige markedsbehov.

I juni i år havde 5,8 mio. danskere adgang til 2.672 dagligvarebutikker, hvilket betyder, at der i gennemsnit er 2.171 indbyggere for hver dagligvarebutik.

Nogle steder i landet er koncentrationen imidlertid langt tættere end landsgennemsnittet.

Bornholm er helt i top

I ingen kommune med ca. 40.000 indbyggere eller derover er butikstætheden så koncentreret som på Bornholm. Her har solskinsøens indbyggere adgang til 29 dagligvarebutikker, som i alt betjener 39.572 indbyggere. Det giver en dagligvarebutik for hver 1.365 bornholmere i dag mod 1.486 indbyggere per butik i 2014, viser tal i Supermarkedshåndbogen 2019 udarbejdet af Retail Institute Scandinavia.

Til sammenligning har nordsjællandske Fredensborg Kommune i den anden ende af skalaen blot en dagligvarebutik per 3.711 indbyggere.

Kun i de fire små ø-kommuner Læsø, Samsø, Fanø og Langeland samt Odsherred og Morsø er der færre indbyggere per butik end på Bornhom.

Hård konkurrence

Netto var i mange år den eneste discountkæde på Bornholm, men indenfor de sidste fem år er tre nye discountkæder kommet til.

Tilbage i 2014 konkluderede en detailhandelsrapport fra Cowi Consult, at der var plads til flere dagligvarebutikker på øen.

Rapporten tog blandt andet udgangspunkt i, at den årlige omsætning per kvadratmeter i de daværende dagligvarebutikker lå i den høje ende sammenlignet med andre steder i landet.

Samtidig viste prognoserne også, at antallet af turister og deltidsbornholmere ville stige i årene fremover. Siden 2010 er antallet af besøgende på solskinsøen f.eks. steget med 18 pct. til 624.000 sidste år, viser tal fra Destination Bornholm.

Efter Cowis detailhandelsanalyse har både Fakta, Lidl og Rema 1000 åbnet deres første butikker på øen.

Og at konkurrencesituationen på Bornholm er hård, ser man tydeligt i regnskabet fra Detail Bornholm.

Selskabet driver Fakta i Nexø og ejes af Dagli'Brugsen Gudhjem, Svaneke & Omegns Brugsforening samt Snogebæk & Omegns Brugsforening.

Her løber det samlede underskud op i 2,5 mio. kr. i de tre seneste regnskaber efter et minus på ca. 776.000 kr. sidste år.

Fakta Nexøs udfordring får dog ikke Coop Danmark til at dømme Fakta ude på Bornholm.

I stedet har koncernen netop meldt ud, at man vil omdanne den Coop-ejede SuperBrugsen på Søndergårds Allé i Rønne til en ny Fakta. Det sker efter, SuperBrugsen-butikken igennem flere år har oplevet dalende omsætning.

Opdateret 10. nov 2020