Supermarkedskæder vil tale med kunderne via Google

Salling Group 18. sep 2018 -
This describes the image
Foto: Colourbox Det er nu muligt med tale at fortælle din smartphone, hvad der mangler i køleskabet. Via Google Assistent og enten Coops eller Nettos indkøbsliste, kan varerne komme direkte ind på indkøbslisten.

Ingen af de to store dagligvarekoncerner lægger skjul på, at det at tale med sit supermarked via mobilen er i sin vorden, men både Coop og Salling Group var med fra begyndelsen, da Google i forrige uge lancerede den danske Google Assistent.

- Vi tester, hvordan vi skal arbejde med den. Hvad vi kan bruge den til. Men selvfølgelig er der en inkubationstid, lyder det fra Salling Groups Head of Digital, Claus Hovge Andersen.

Hans kollega i Coop Asger Schøitt Fallesen, der er Digital Product Owner er helt enig.

- Det er ikke instant succes. Vi skal allerførst finde ud af, hvad kunderne skal kunne tale med os om, siger han.

Google Assistent går i al enkelthed ud på, at man nu kan få sin mobil til at reagere på dansk tale, såfremt assistent-appen er downloadet. På Apples telefoner har det fungeret i en periode med ”Siri”.

På nogle android-telefoner ligger det allerede indbygget, så når man rører ved mikrofon-ikonet, lytter mobilen og finder eksempelvis det frem på Google, som man beder om, ringer op eller skriver sms’er.

Men både Coop og Salling Group har indgået en aftale med Google, så de har fået hvert deres eget univers. Det betyder, at kunderne ved at sige ”Tal med Netto” eller ”Tal med Coops indkøbsliste” kan få direkte kontakt med den valgte koncern – eller i hvert fald en stemme derfra.

Indkøbslister som det første

- Vi arbejder ud fra, at assistenten skal være en integreret del af Coop-appen – i første omgang er det meget nede på jorden, at kunden kan tilføje varer til sin indkøbsliste. Næste mål er, at kunden får at vide, om varen er på tilbud i en vores kæder – eller få opskrifter og madinspiration, siger Asger Schøitt Fallesen.

Han tilføjer, at en samtale kan udvikle sig i alle retninger, afhængig af hvad kunderne vil.

Saling Group arbejder i første gang med Netto, hvor kunderne allerede nu kan få en del forskellige oplysninger.

- Vi begynder med Netto, fordi muligheden passer godt til Nettos kunder. De kan tilføje varer til indkøbslisten, spørge til månedens vin, vores madspildsapp eller om historien bag vores maskot Scottie. Men det er blot starten på meget mere, siger Claus Hovge Andersen.

Han tilføjer, at en stor procentdel af al e-commerce i Kina, Korea og USA foregår via tale.

De to digitale udviklere er enige om, at Danmark endnu mangler et device, som man kan tale til i stedet for telefonen, og som også styrer andre ting end indkøbslisten og madopskrifterne.

Om kort tid kommer Google Home, der er et device, en lille højttaler/mikrofon, som kan bruges til talestyring af eksempelvis musik, temperatur, alarm, døråbing- og lukning og meget mere.

Opdateret 10. nov 2020