Supermarkedet sælger mere faglitteratur
Mens forlagenes salg af faglitteratur til den fysiske boghandel er faldet med knap 10 pct., og salget af børne- og ungdomsbøger er dalet med 3,6 pct., er salget af faglitteratur til supermarkedet steget med knap 15 pct. og salget af børne- og ungdomsbøger med 50 pct. Det er dog stadig boghandlen, der køber flest bøger af begge kategorier hos forlagene.
Stigningen i salget bekræftes af både Coop og Dansk Supermarked.
- Dansk Supermarked har i løbet af de sidste år øget købet af stadig flere bogkategorier og har haft stor vækst i 2014 på bl.a. livsstilsbøger og hobbybøger, siger produktchef på bøger i Dansk Supermarked, Mette Nielsen og tilføjer, at en del af koncernens indkøb af faglitteratur sker uden om ekspeditionerne.
Fra Coops kategorichef i elektronik og underholdning, Lars Dørge, lyder det:
- Vi har i 2014 oplevet en lille stigning i salget af blandt andet biografier og kogebøger.
Dagligvarekoncernen sælger langt flest bøger i Kvickly.
Køber uden om forlagsekspeditionerne
Ifølge statistikken er forlagenes salg af skønlitteratur faldet til både boghandel og supermarked, men supermarkedet har nu overhalet boghandlen på denne kategori.
Supermarkederne køber dog også en del skønlitteratur uden om forlagsekspeditionerne, hvorfor ikke alle indkøbte bøger fremgør af statistikken. Den dækker ifølge Forlæggerforeningen 85 pct. af markedet, og hverken Coop eller Dansk Supermarked har oplevet en tilbagegang i deres salg af skønlitteratur.
- Konkurrencen på det skønlitterære område er skarp, men vi er hele tiden på udkig efter nye fokusområder og har bl.a. fået eksklusivret på salg af udvalgte serier fra det svenske Harlequin-forlag, som udgiver romantiske kærlighedsromaner, siger Mette Nielsen.