Supermarkeder tager afstand fra støttemælk

Salling Group 16. sep 2015 -
This describes the image

Flere og flere forbrugere går efter danske varer. Og noget skal gøres, hvis den danske landmand skal kunne blive ved at levere disse varer. Men selvom butikkerne bugner af kampagner for at købe dansk og muligheder for at sende penge tilbage til de trængte landmænd, er støtteordninger ikke vejen frem. Det er både Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked enige om.

- Vedrørende andre kæders marketingstiltag, der er iscenesat som støtte til landmændene, så kan jeg overordnet set sige, at vi ikke tror på de forskellige modeller i forhold til at skabe en reel forandring eller værdi for erhvervet, siger kommunikationschef i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand, og tilføjer, at det for Dansk Supermarked er afgørende at finde en løsning, der tilfører landmændene egentlig værdi. Og det er altså ikke lykkedes endnu.

Markedsvilkår frem for donationer

Hos Coop, der introducerer deres egen støttemælk inden længe, griber man situationen lidt anderledes an. Informationsdirektør Jens Juul Nielsen siger:

- Vi tror ikke generelt på, at man kan tage overpris eller donere penge til landmændene. Det er sundest, at det foregår på markedsvilkår, så kunderne køber varerne, fordi de kan lide dem og prisen er rimelig. Men vi gør en undtagelse med en mælk, hvor vi vil teste om forbrugerne er parate til at betale en ekstra krone for at støtte landmænd.

I Dagrofa vil koncernchef Per Thau have kunderne til at købe danske produkter ved hjælp af en 'Du køber - Vi gi'r'-kampagne, hvor 20 varer er udvalgt til at sende penge tilbage til producenten. Men selvom kampagnen fortsætter efter årsskiftet, sætter Per Thau stadig spørgsmålstegn ved støtteordningerne.

- Vi gør os ikke illusioner om, at vi redder danske landmænd, der er på fallittens rand nu og her. Men vi sender et klart signal til både vores leverandører, til branchen og til kunderne om, at de, hvis de vil, kan være med til at bakke op om den de danske producenter, siger han.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra Rema 1000, der var de første til køre støttekampagne for de danske mælkebønder.

Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk

Rema 1000 har haft succes med at sætte mælkeprisen op for at støtte landmændene med 50 øre.

Illustration: Rema 1000

Opdateret 10. nov 2020