Supermarkeder slår discount på vækst - i september
Discountbutikkers vækst taber tempo, mens supermarkederne er på vej tilbage
En enkelt måned er ganske vist ikke meget at dømme ud fra - men det er under alle omstændigheder en begivenhed, når landets supermarkeder i september har oplevet en større vækst end discountbutikkerne.
Ifølge de nyeste branchetal fra Danmarks Statistik voksede supermarkedernes salg i september med 4 pct. sammenlignet med september 2014, mens det "kun" blev til 3 pct. for discountbutikkernes vedkommende.
[caption id="attachment_568" align="aligncenter" width="395"] Foto: Helle-Karin [/caption]
Efter alt at dømme er det første gang overhovedet på denne side af finanskrisens udbrud i 2008, at supermarkederne har taget et stik i vækstkampen mod discount, der er gået uimodståeligt frem i årevis. I samme periode er mange supermarkeder lukket - og det har kostet omsætning for det format.
Aktuelt melder begge de to største rene supermarkedskæder herhjemme, SuperBrugsen og Meny, om betydelig vækst - mens mange års tilgang af discountbutikker er bremset op i år.
Discountvæksten er den laveste i mange år. Sidste år lå den en smule højere med 4,3 pct., og i både 2011 og 2012 var den på over 8 pct.
Første supermarkeds-vækst længe
For hele den forløbne del af 2015 til og med september er det dog stadig discount, der er vokset mest - med 4,0 pct. - mens supermarkederne er gået 0,5 pct. frem i de samme ni måneder.
Discountvæksten er den laveste i mange år. Sidste år lå den en smule højere med 4,3 pct., og i både 2011 og 2012 var den på over 8 pct.
Omvendt er det første gang i mange, mange år, at supermarkedernes salg ikke går tilbage. 2013 var værst af de senere år med et minus på 4,5 pct. i forhold til året før.