Store opgaver venter Nettos nye topchef

Salling Group 19. apr 2017 -
This describes the image
Michael Løve vender hjem fra udlandet for at blive øverste chef for ca. 25. Netto-medarbejdere. Foto: Dansk Supermarked
Skrevet af: Henrik Denman

Et nyt butikskoncept, en modernisering af butiksnettet i Danmark og en større ekspansion i Sverige og Polen er de hovedopgaver, som kommer til at stå øverst på Michael Løves prioriteringsliste, når han efter planen tiltræder den 1. september som ny direktør for Netto International.

Han fortsætter i nogen tid endnu som adm. direktør for Storbritanniens største bygge-markedskæde B&Q, og til efteråret flytter han med familien tilbage til Danmark for at tiltræde topposten i Dansk Supermarked-koncernen.

Her bliver han direktør for Netto International og dermed ansvarlig for kædens aktiviteter i Danmark, Tyskland, Polen og Sverige – med 456 butikker herhjemme og 868 butikker uden for landets grænser.

Ekspansion i udlandet

Nettos fokus bliver i de kommende år dels en opfriskning af Netto-konceptet og dels et øget tempo i den udenlandske ekspansion.

Til Dansk Handelsblads spørgsmål om, hvor omfattende en ekspansion der bliver tale om, siger Michael Løve:

- Jeg håber, at det bliver en meget omfattende ekspansion, men forudsætningen for, at vi kan investere i en øget ekspansion er, at vi har et koncept, som er stærkt nok til at gøre det. Så rækkefølgen er, at vi ser grundigt på vores koncept, og i takt med, at vi har tillid til, at det kan bære rent økonomisk, ruller vi det ud i de to lande og får en langt større bevågenhed, end vi har i dag.

Nettos stærke fundament

I Danmark bliver opgaven en noget anden:

- Når vi ikke ekspanderer i Danmark, skyldes det, at vi rundt regnet dækker hele landet i tilstrækkelig grad, så der er ikke brug for væsentligt flere Netto-butikker i Danmark, men der er et behov for at investere i butikkerne og modernisere dem. Det vil være opgaven her.

Ifølge Michael Løve har Netto et stærkt fundament, som nu skal revitaliseres.

- Det er en kæde, der er blevet meget stor på kort tid, og det er den eneste danske dagligvarekæde, som har etableret sig uden for Danmark.

- Netto har gjort flere ting, som alle andre har kopieret, mig selv inklusiv da jeg sad i Coop, f.eks. med spotvarer eller at finde nogle små, unikke leverandører som Løgismose, som de gør store, og de har gjort økologi tilgængeligt for alle. Her har Netto gennem mange år gjort meget for virkelig at skille sig ud.

- Men når det er sagt synes jeg også, at man trænger til at tænke over, hvordan vi skal differentiere os fremover. For mig er det en helt vildt spændende opgave at arbejde med noget, som grundlæggende er stærkt, men som trænger til at blive fornyet. Det er lige mig. Når man desuden har en ambition om at gøre Netto større, er det for mig en fantastisk mulighed at arbejde med.

Nyt koncept på vej

Michael Løve mener, at discountkæderne generelt har øget deres standard og dermed udfor-dret supermarkederne.

- Men jeg tror ikke, at vi kommer til nogensinde at gå på kompromis med at være dem, der er billigst i markedet. Men det at kombinere værdi i en discountbutik med en butiks-oplevelse, der er bedre end andre, tror jeg helt sikkert er en del af fremtiden.

En af hans opgaver bliver at revitalisere Nettos koncept.

- Det arbejde er i fuld gang. Men for mig består et koncept også af de butiksoplevelser, kunden får, den måde, man kommunikerer til kunderne, og den måde, man driver butikkerne på. Det er sortimentet og det, du lægger vægt på i sortimentet, og her tror jeg, at opgaven bliver at tænke alt det igennem med et frisk syn.

Har discount toppet?

Netto får til efteråret en erfaren dagligvaredirektør, men forudser han, at discount har toppet herhjemme?

- Jeg har selv sagt, at der har været en oplevelse af, at der ikke kan komme mere discount. Jeg tror dog, at grænsen mellem discount og alt andet er blevet mere flydende, og derfor er jeg slet ikke sikker på, at den skillelinje giver samme mening, som den gjorde for nogle år siden. Jeg tror, at der vil være en støt og rolig vækst i de formater, som er på plads med pris og sortiment. Kan man ikke være med på pris og sortiment, vil man fortsætte med at miste markedsandele, siger Michael Løve.

Opdateret 10. nov 2020