Storcentre mister mia. i dagligvaresalg
Siden finanskrisens udbrud i 2008 har landets centre tabt op mod fire mia. kr. i dagligvareomsætning - især til discountbutikkerne
Centre
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Omsætningen af dagligvarer fortsætter med at falde i de 16 storcentre, som drives af center-operatør Steen & Strøm.
I årets 1. kvartal solgte centrenes dagligvarebutikker for 4 pct. mindre end i de samme tre måneder i 2013 - mens den samlede dagligvareomsætning ifølge Danmarks Statistik voksede med 0,2 pct.
Den seneste tilbagegang er imidlertid kun toppen af isbjerget. Siden finanskrisen brød ud i 2008, er Steen & Strøm-centrenes dagligvareomsætning på årsbasis faldet fra 6,1 mia. kr. til 4,3 mia. kr. sidste år., svarende til næsten 30 pct.
Steen & Strøm opgiver sin markedsandel til 45 pct., så derfor vil en tilsvarende udvikling i de øvrige større centre in-debære, at en dagligvareomsætning på op mod fire mia. kr. er forsvundet ud af centrene på kun fem år.
Hovedårsagen til dykket er ifølge både Steen & Strøm og center-eksperten Per Nyborg, som er adm. direktør i ICP, Institut for Center-Planlægning, at centrene kun rummer ganske få af de discountbutikker, som i disse år suger handel til sig fra alle andre butikstyper.
– Fraværet af discountbutikker i de fleste centre er en af hovedårsagerne til, at dagligvareandelen har været faldende i centrene. I takt med etableringen af stadig flere discountere relativt tæt ved befolkningens bopæl - og den markante udvidelse af disse butikkers åbningstider - har de fået en stigende betydning, mener Per Nyborg.
Centre uden dagligvarer
I centrene er det typisk varehuse som Dansk Supermarkeds Føtex eller Coops Kvickly, der udgør den såkaldte ankerbu-tik, som skal sørge for en pæn del af kundestrømmen.
I Steen & Strøms 16 centre er dagligvare-andelen af den samlede omsætning faldet fra knap 40 pct. midt i 00'erne til 33 pct. sidste år. Per Nyborg forventer, at udviklingen fortsætter.
– Amerikanerne har taget skridtet fuldt ud og har stort set ikke dagligvarebutikker i deres centre – her er der tale om shopping og diverse udvalgsvarer og restauranter mv. Så vidt tror jeg dog ikke, at det vil gå i Danmark, men dagligva-rerne vil nok komme til stadig at miste betydning i centrene, siger han.
Hos Steen & Strøm afviser markedsdirektør Claus Tüchsen blankt, at centrene kan undvære dagligvarebutikker - el-ler omvendt.
– Udviklingen er ikke et udtryk for, at dagligvarehandlen og centrene bliver mere og mere adskilte. Tværtimod. Beg-ge parter er fortsat meget tilfredse med samspil og synergi. Vi vil også fremadrettet se dette samspil, spår han.
Discount og online
Claus Tüchsen vil ikke udelukke, at der med tiden kan komme flere discountbutikker i centrene, men det er bl.a. en øvelse at finde et husleje-niveau, som både center og discountbutik kan leve med.
– I visse centre hvor placeringen i centret, logistik og marked kan matche discountenhedernes krav og behov, vil vi godt kunne se dem i centrene fremadrettet, mener han.
Per Nyborg fra ICP peger på andre muligheder for en vending.
– Udviklingen kan dog blive ændret, for eksempel hvis centrenes dagligvarebutikker satser mere på click & collect- løsninger i forbindelse med e-handel, siger Per Nyborg.
I mange europæiske lande er click & collect - klik & hent - en af de hurtigst voksende kanaler indenfor dagligvarer