Stærke discountkæder tromler frem
Det er ingen hemmelighed, at der med finanskrisens udbrud i 2008 kom ekstra fart på en strukturudviking i dagligvaremarkedet, hvor de små og kapitalsvage aktører kaster håndklædet i ringen.
I løbet af de første ti år efter krisens begyndelse er der ifølge den nyeste udgave af Retail Institute Scandinavias "Dansk Dagligvarehandel 10 års statistik 2008-2018” forsvundet lige knap 400 dagligvarebutikker, så der i slutningen af 2018 var 2764 tilbage.
Det svarer ret nøje til, at hver ottende butik nu er væk.
Bag nettofaldet ligger der imidlertid en langt større udskiftning, hvor nye butikker er kommet til, mens langt flere har måttet lukke.
Det vil være svært at nå helt til bunds i, hvor mange af de nuværende 2764 dagligvarebutikker der også fandtes i 2008. Men i den mellemliggende periode har især seks ekspanderende discountkæder åbnet mange nye butikker, før de nåede et mætningspunkt med næsten 1600 butikker i 2013.
Svage og stærke discountkæder
Discountsegmentet havde i en årrække generelt oplevet vækst, men efter en kraftig liberalisering af lukkeloven i 2012 blev det pludselig meget tydeligere, at der var to klart adskilte divisioner blandt kæderne, de stærke og de svage.
De svageste, Coops Fakta, Aldi og Dagrofas Kiwi blev tvunget til at lukke igen i stor stil. Især i 2017 og 2018 er det gået stærkt.
Kiwi lukkede som bekendt helt ned for snart to år siden, mens både Fakta og Aldi nu kæmper en sej kamp for at generobre flere af danskernes indkøb.
De tre stærkeste discountkæder, Netto, Rema 1000 og Lidl, vokser imidlertid ufortrødent videre. Følger de kurverne fra de seneste års udvikling, vil de tre kæder i løbet af et par års tid til sammen runde 1000 butikker.
Tilbage i 2008 havde de i alt 620 butikker. Det var lige under 20 pct. af samtlige. Ved udgangen af 2018 var antallet vokset til 946, svarende til knap 35 pct.
Forlænger man den kurve, går der kun 10-11 år, før de tre stærke discountkæder tegner sig for halvdelen af dagligvarebutikkerne i Danmark.
Men det vil konkurrenterne i andre butiksformater nok sætte meget ind på at forhindre.
Omsætning halter efter arealvækst
Butikkerne er samtidig vokset markant i størrelse, så gennemsnitsarealet sidste år var nået op på 878 kvm - mod 710 kvm i 2008.
Hvad der til gengæld ikke er vokset er den gennemsnitlige omsætning per kvm. Tværtimod lå den lidt lavere sidste år, end den gjorde i 2008 - på trods af, at inflationen har forringet kronens købekraft.
Det indebærer, at den gennemsnitlige omsætning per butik kun er vokset moderat i perioden - fra 34 mio. kr. for 10 år siden til nu 41 mio. kr.
Udviklingen: 2008 - 2018
Netto: 390 503
Rema 1000: 175 326
Lidl: 55 117
Butikker i alt: 3.162 2.764
Kilde: Dansk Dagligvarehandel 10 års statistik, Retail Institute Scandinavia