Stadig ”billig” tobak på hylderne - men lagrene svinder
Rygere med hang til ”billig” tobak kan stadig være heldige at finde enkelte kartoner cigaretter med den gamle banderole - og et prispunkt under de varslede, gennemsnitlige 55 kr. pr. pakke cigaretter.
De nye tobaksafgifter trådte ellers i kraft 1. april tidligere i år, men tobaksbeholdningerne rundt omkring i landets kiosker, dagligforretninger og fjernlagre er først nu ved at slippe op.
Eksempelvis har både Coop og Salling Groups onlinesupermarkeder - Coop Mad.dk og Bilka To Go - enkelte produkter tilbage med en pris under 40 kr. pr. pakke cigaretter.
Omvendt har hverken Nemlig.com eller Osuma tobaksprodukter på hylden til ”gammel pris”.
Det er dog blot et spørgsmål om tid, før priserne finder deres nye leje, lyder det fra Salling Group.
- Vi har ikke et samlet overblik, men det synger på sidste vers både online og i de fysiske forretninger. Nogle butikker har stadig enkelte varianter og produkter tilbage til gamle priser, som generelt vil være dem, man sælger færrest af, fortæller pressechef i Salling Group, Kasper Reggelsen, og fortsætter:
- Hvad angår Bilka To Go, afspejler den prisen på hjemmesiden lagerbeholdningen i den enkelte butik. Hvis du skifter mellem lokationer, kan prisen for et tobaksprodukt godt blive reguleret alt efter, om butikken har det specifikke produkt på lager med ny eller gammel banderole.
Samme melding lyder fra Coop, hvor der ifølge informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, er tale om enkeltprodukter, som både online og i fysisk butik synger på sidste vers.
- Du kan være heldig at finde enkelte varianter til gammel pris. Det vil dog primært være onlineterminalen, som stadig har ”gamle” produkter på lager. Det skyldes især, at der er et relativt lavt salg af tobak til den kundegruppe, som handler oftest på Coop.dk Mad, siger han.
Vakuum efter hamstring
Også blandt de mindre forhandlere har tiden efterhånden indhentet lagerbeholdningen, lyder det fra Jens O. Bylling Jensen, adm. direktør i butikskæden Nærkøb, som organiserer 391 nærbutikker og kiosker rundt om i landet.
- Resterne af de mest efterspurgte mærker som Prince er efterhånden solgt, mens de mere langsomt omsættelige produkter stadig findes derude i handlen, fortæller han og uddyber, at nogle af kædens butikker tilmed har mærket et mindre fald i salget.
Han påpeger dog, at man ikke nødvendigvis kan tilskrive stigende priser æren for faldet.
- Der har været en hamstring til gammel pris både før og efter afgiftsstigningerne, hvilket har skabt et salgsmæssigt tomrum og en venteperiode. Nogle har set skriften på væggen og har løbende købt til en måned eller tre, men nu begynder de at ”løbe tør”, og så vil en del af salget vende tilbage.
Han frygter dog, at de nye priser vil sende flere danske forbrugere mod eksempelvis den dansk-tyske grænse efter cigaretter.
Begrundelsen er, at differencen nu efterhånden er så stor, at det i sig selv kan betale udgifterne ud og hjem.
Eksempelvis kan en dansk forbruger spare 74 kr. og 89 kr. på henholdsvis en karton Prince- og Marlboro-cigaretter - og fordi hver enkelt kunde må medtage op til fire kartoner til Danmark, ser Jens O. Bylling hurtigt regnestykket løbe op.
- Vi frygter en stigning i tobakssalget syd for grænsen, men det er jo kun begyndelsen. For med tobakken følger også drikkevarer og andre convenience-produkter, så det udgør i dén grad et problem.
Dansk Handelsblad har også spurgt til lagerbeholdningen af tobaksprodukter med gammel afgift hos Dagrofas butikker, men de er ikke vendt tilbage inden deadline for denne avis.