Spritnye supermarkeder går i krig mod discount

Salling Group 4. nov 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

De store supermarkeder og varehuse har længe tabt terræn til discountbutikkernes lavere priser og begrænsede vareudbud.

Men det får ikke branchens giganter til at lægge de store formater i mølposen - snarere tværtimod.

Landets tredjestørste dagligvarekoncern, Dagrofa, satser stort på at løfte niveauet markant i sin nye flagskibskæde, Meny, og netop nu fremviser rivalerne Coop Danmark og Dansk Supermarked spritnye og opgraderede udgaver af butikker i fire af landets største og mest populære supermarkeds- og varehuskæder.

I løbet af en enkelt uge omkring månedsskiftet oktober-november har både Irma, SuperBrugsen, Kvickly og Føtex spillet ud med nye "state of the art"-butikker i København og nærmeste omegn, og de gør alle sammen ekstra meget ud af at understrege afstanden til discount.

- Det skal være en helt anden oplevelse at gå ind i en SuperBrugsen end i en discountbutik, siger salgsdirektør i SuperBrugsen, Mikkel Karlsson, i forbindelse med åbningen af kædens nyeste butik i Brøndby.

To fronter mod discount

Coops supermarkedskæde fører krigen mod discount på to fronter på én gang. På den ene side vil man gøre en forskel. På den anden side efterligner kæden discount,

– Når kunderne vælger discount, er det bl.a. på grund af pris, mange beliggenheder, og at det er nemt og hurtigt at handle. På de ting skal vi sørge for, at kunderne oplever et minimum af forskel, siger Mikkel Karlsson.

– Så er der andre steder, hvor vi ønsker at maksimere forskellen til discount. Det gælder butikkernes profilområder som f.eks. egen slagter, måltidsløsninger, brød fra Meyers Bageri og Gilleleje Havn, vin, grønt og tapasrum og blomsterrum, siger han.

Den samlede omsætning i discountbutikkerne er ifølge Danmarks Statistik vokset med 40 pct. siden 2009 - ikke mindst på grund af mange nye butikker - mens supermarkeder og varehuse har tabt terræn. I år er discount frem til august vokset med 4,2 pct., mens supermarkedernes salg er uændret.

Efter mange kriseår er der endelig tegn på, at et blivende opsving er i gang, men discount er stadig en magtfaktor, som man er tvunget til at forholde sig til i de store butikker.

– Det er vores strategi at gøre den gode kvalitet tilgængelig for alle. Der er ingen tvivl om, at markedet bevæger sig, og flere kunder ønsker i dag at købe varer i en bedre kvalitet. Men de er stadig meget prisbevidste, siger varehuschef Zilwan Rashid, Føtex i det nyåbnede center Big i Herlev.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Foto: Mikkel Karlsson.

Opdateret 10. nov 2020