Spindoktorerne er på plads. Nu mangler kun politikken
Mens vi venter på, at hverdags-Danmark for alvor kommer i omdrejninger igen, blev mandag 12. august ikke kun første skoledag for mange børn, men også en dag, hvor den ene minister efter den anden offentliggjorde navnet på en ny spindoktor.
På én og samme dag kom der en stribe nye navne til. Klokken tre om eftermiddagen havde Dagbladet Børsen optalt otte. Officielt bliver de ganske vist benævnt "særlige rådgivere", men det ændrer ikke meget ved, at deres fornemste opgave er at få placeret deres arbejdsgivere, ministrene, så fordelagtigt som muligt i befolkningens bevidsthed.
At sælge deres politik, altså.
Den sidste del er den mest spændende, for mens kun de smarteste og mest indflydelsesrige spindoktorer bliver til kendte profiler i den brede offentlighed, er vi vel mange, der venter spændt på at se lidt flere detaljer i den nye regerings politik.
I går, torsdag 15. august, kom en første køreplan for nogle af de højest profilerede mærkesager - men for dagligvarebranchens rammer og vilkår var der næppe så meget konkret nyt at hente.
Flere af de spritnye rådgivere er blevet hyret af ministre, der spiller en rolle for aktørerne i dagligvarehandelen.
Det gælder erhvervsminister Simon Kollerup, som vist har været blandt de allermest usynlige på hele holdet frem til nu, Mogens Jensen, minister for fødevarer, fiskeri med mere, skatteminister Morten Bødskov og miljøminister Lea Wermelin.
Jeg håber ikke, at deres nye rådgivere nu får alt for lang tid til at udforme forkromede mediestrategier, før der sker noget konkret. Men der er vel trods alt nogle bagkanter, der forhindrer det - som den årlige finanslov.
Ét varmt område samler en meget bred interesse i dagligvarehandelen og beslægtede brancher: Tobakken.
Kommer der et lovkrav om, at den skal være usynlig i alle butikker - og andre udsalgssteder?
De mindste butikkers interesseorganisation Nærbutikkernes Landsforening kæmper fortsat indædt imod, mens store dele af dagligvarehandelen er gået foran med at gemme cigaretterne væk - mere eller mindre helhjertet.
Valget har ikke været så svært for Salling Group og for Rema 1000 som for Coop og Dagrofa-kæderne, hvor der står mere på spil i form af omsætningstab.
Men de ser alle sammen frem til, at lovgivning gør rammerne mere ens.
Og så er der afgifterne. Op til valget i juni gik der sport i at kræve afgifterne på cigaretter hævet mest muligt, så de ville blive så dyre, at forbruget faldt af den grund.
Uden for valgkampssæsonen skal der som regel balanceres flere hensyn. Men det er svært at se, at resten af året skulle gå, uden at prisen på en pakke cigaretter har fået et løft. Og hvad sker der i øvrigt med andre afgifter, når der skal laves finanslov. Der er nok at tage af…
Så kom i gang, kære ministre og spindoktorer. Vi venter spændt på at se, hvad I har i posen til os.
Opdateret 16. august