Små butikker taber stadig omsætning (1)
Danskerne handler stadig mere i discountbutikker - og mindre hos de små købmænd og kiosker.
De seneste mange års udvikling i indkøbsmønstrene fortsætter i år, hvor væksten i discount ifølge nye tal fra Danmarks Statistik ligger på 4,5 pct. i årets første fire måneder.
Det er stort set samme niveau som i 2014.
De mindste dagligvarebutikker, købmænd og kiosker, ser salget gå den modsatte vej med en tilbagegang på 3,5 pct. - også det er tæt på udviklingen hele sidste år.
Supermarkederne har til gengæld vekslet et mindre omsætningsfald på 0,5 pct. i 2014 til en tilsvarende fremgang i den forløbne del af i år. Det er formentlig første gang siden finanskrisens udbrud i 2008, at det er sket.
1580 discountbutikker
Der er mange gange påvist en snæver sammenhæng mellem en vækst i antallet af butikker i de forskellige butikssegmenter og en generel omsætningsfremgang.
Lukkelovens afskaffelse i oktober 2012 har sat ekstra fart på tilbagegangen for de små butikker, der med ét slag fik skærpet konkurrence på søndage, de før havde haft for sig selv. Det har ført til mange lukninger.
Omvendt er der kommet ikke færre end 80 discountbutikker yderligere til siden marts 2013, hvor antallet for første gang passerede 1500.
Aktuelt er der 1580 discountbutikker her i landet, selv om både Fakta og Kiwi har lukket et tocifret antal butikker i år, og Aldi har gjort det over en lidt længere periode.
Nye discountbutikker er imidlertid langt større end de gamle - og sælger gennemgående mere. En netto-tilvækst på 40 butikker om året svarer til lidt under 3 pct., mens salget altså vokser med over 4 pct.