Skagenfood lancerer klimakasse med CO2-aftryk

Salling Group 2. sep 2019 -
This describes the image
Skagenfood-stifterne Betina Kühn og Peter Bagge-Nielsen.   Arkivfoto: Lars Horn/Baghuset
Skrevet af: Søren Tougaard

Kvikkassen, favoritkassen, vegetarkassen, familiekassen. Der findes efterhånden et utal af forskellige måltidskasser. Fra uge 34 har kunder hos Skagenfood også kunnet bestille en ny klimakasse, der beregner CO2-udledningen per måltid.

"Klimaudfordringerne ligger os meget på sinde. Derfor har vi lavet dette tiltag, hvor der sikkert er elementer der kan anfægtes. Men fremfor ikke at gøre noget (i frygt for bebrejdelser), har vi forsøgt efter bedste evne og med dygtige samarbejdspartnere at komme med vores bud, hvordan vi kan spise mere bæredygtigt", står der på Skagenfoods hjemmeside om baggrunden for tiltaget.

Salling Group ejer 90 pct. af Skagenfood, mens stifterne, ægteparret Betina Kühn og Peter Bagge-Nielsen, ejer de sidste 10 pct.

Fare for vildledning

Det er firmaet Banemad.tv, der laver de ugentlige opskrifter til Skagenfoods klimakasse og beregner CO2-aftrykket per måltid. Det sker med udgangspunkt i den grønne tænketank Concitos beregninger over fødevarernes klimaaftryk.

Klimakassens gennemsnitlige udledning per ret er 0,7 kg CO2. Det svarer til halvdelen af den daglige mængde CO2, som FN har sat som grænse for, at hver person må udlede via fødevarer, hvis den globale opvarmning maksimalt skal stige med halvanden grader frem mod 2100.

Hverken Skagenfood eller Banemad.tv har ønsket at udtale sig til Dansk Handelsblad i forbindelse med den nye klimakasse og faren for at vildlede forbrugeren mere end at vejlede.

På Skagenfoods hjemmeside understreger virksomheden dog, at opgørelserne over klimabelastningen ikke er beregninger med to streger under, men at man benytter anerkendte kilder og leverandørernes egne oplysninger om klimabelastningen.

Ønsker intet klimamærke

Hos miljøorganisationen Det Økologiske Råd, der arbejder for at fremme en grøn og bæredygtig omstilling af samfundet, roser man Skagenfoods nye klimakasse.

- Der er mange forbrugere, som egentligt gerne vil mindske klimabelastningen på fødevarer, men hvor det kan virke uoverskueligt i forhold til, hvad man skal købe og lave af mad. Og der gør Skagenfoods klimakasse det meget nemt, da den både indeholder fødevarer og gennemprøvede opskrifter, siger Jeppe Juul, energi- og transportmedarbejder hos Det Økologiske Råd.

Efter dialog med flere dagligvarekæder, leverandører og Landbrug & Fødevarer valgte den tidligere klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) i foråret at droppe tanken om en egentlig klimamærkning, som både ville være svært og kompliceret at udarbejde i praksis. Og Det Økologiske Råd er heller ikke tilhængere af en klimamærkning.

- Ingen er vist længere i tvivl om, at kød er det, der betyder mest klimamæssigt, mens grøntsager generelt hører til den lave ende af klimabelastningen, og jeg mener ikke, det er værd at bruge rigtig mange kræfter på at detaljere det. Det er meget besværligt at gå ind og lave komplicerede klimaberegninger på enkeltprodukter inklusiv transport, siger Jeppe Juul.

Kampen for at få danskerne til at spise mere klimavenlig er for alvor også rykket ind i dagligvarehandlen.

For tre uger siden lancerede Coop således en stor klimakampagne med uddeling af 500.000 plakater, hvor madpyramiden er blevet lavet om til en klimapyramide med råd om at spise mere klimavenlig. Samtidig indeholder retterne på Coops app nu også et CO2-aftryk per måltid.

Opdateret 10. nov 2020