Skadedyr på fremmarch presser butikker økonomisk
Du er ude på lageret for at hente et kolli havregryn til opfyldning i butikken. Du trækker pakken ud, og ud af øjenkrogen ser du dem. De små, umiskendelige, mørke pøller.
Det lyder som starten på en dagligvaregyser, og det er også skrækscenariet for enhver butiksansat.
Skadedyr er ensbetydende med lukning i mindst to dage, skrotning af store mængder mad, omfattende rengøring - for ikke at tale om tabt omsætning. Det kan hurtigt løbe op i sekscifrede beløb at få ubudne gæster.
Skadedyr kommer ind året rundt, og det omskiftelige efterårsvejr gør det særligt tillokkende for de små kræ at søge indendørs efter mad. Både september og oktober har vist en stigning i antallet af beretninger om lukkede butikker som følge af især rotter, viser en søgning i landets lokalaviser. Indtil videre i oktober har mindst fem butikker været lagt ned pga. rotter.
Økonomisk nedtur
For Lidl i Vindinggård Center har rottesæsonen været særligt hård; butikken har været lukket hele tre gange inden for kort tid pga. rotteangreb, og selv om Lidl ikke har ønsket at sætte tal på, hvad det har kostet, er der næppe nogen tvivl om, at det har været dyrt at holde lukket så mange dage. Senest var i slutningen af september og starten af oktober, da det tog ni dage at finde og fjerne alle spor efter gnaverne.
Henover månedsskiftet blev også en Føtex i Randers ramt. Den tabte omsætning i supermarkedet kom til gengæld naboen Fakta til gode.
- Mandag var vores omsætning på 233 pct. i forhold til omsætningen samme dag sidste år, sagde souschef Nicklas Olsen til Randers Amts Avis i forbindelse med Føtex' lukning og kunne desuden fortælle, at det pludselige rend af mennesker havde givet mange tomme hylder i butikken.
Omvendt fåmælt har Føtex-chef Per Toldbod været på spørgsmålet om, hvad det har kostet at måtte holde lukket i tre dage, mens rotten blev fanget og hele supermarkedet gjort rent.
- Det har kostet omsætning og blod, sved og tårer for medarbejderne. Det er alt, jeg har at sige om det, har han udtalt til Randers Amts Avis.
Stigning i rotteanmeldelser
Ifølge endnu ikke offentliggjorte tal fra Miljøstyrelsen var det samlede antal rotteanmeldelser sidste år omkring 186.000. Det er dog endnu ikke muligt at sige, hvor mange af anmeldelserne der kommer fra dagligvarebutikker.
- Vi er begyndt at spørge til, om rotterne er konstateret på en fødevarevirksomhed, men det er først for nyligt, og vi har derfor ingen historik, vi kan udlede noget af, fortæller Niels Hesthaven Sørensen, rottekonsulent i Miljøstyrelsen.
De seneste fem år, fra 2014 til og med 2018, har antallet af anmeldelser ligget over den beregnede tendens med 2017 som højdespringer med 202.000 anmeldelser. Niels Hesthaven Sørensen peger på både milde vintre, kloakrenoveringer og lettere mulighed for at anmelde som mulige årsager til stigningen.
I forhold til, hvad man selv kan gøre, er meldingen fra rottekonsulenten:
- Forebyggelse, primært bygningssikring og renhold, er helt afgørende i forhold til at bringe antallet af anmeldelser ned og til at undgå, at man får rotter. Huse og kloakker skal være hele og tætte, så rotterne ikke kan komme ind i husene eller ud af kloakken under huset. Og man skal så vidt muligt undgå, at der er noget spiseligt for rotterne. Uden mulighed for skjul og uden mad kan rotterne ikke eksistere, og de vil forsvinde.