Salling har solgt 50 mio. færre cigaretter

Salling Group 1. okt 2019 -
This describes the image
Med mærker som Prince og King's er House of Prince, der er ejet af tobaksgiganten British American Tobacco, altdominerende på det danske cigaretmarked.  Foto: Salling Group
Skrevet af: Søren Tougaard

50.000.000 cigaretter. Så stort har faldet i tobakssalget været hos Salling Group, siden koncernen begyndte at gemme tobakken væk i Netto, Bilka og Føtex for præcis et år siden.

De sidste af Salling Groups butikker skjulte tobakken 1. oktober 2018, og siden er der solgt 2,5 mio. pakker færre cigaretter end året før.

De nye tal slår ifølge Salling Group en tyk streg under den positive effekt af, at kunderne ikke eksponeres for tobak under indkøbsturen.

– Udviklingen bekræfter os i, at vi traf den rigtige beslutning, da vi sidste år gemte tobakken væk. Det virker, og det er vi selvsagt glade for, da vi ønsker at bidrage aktivt til, at børn og unge ikke begynder at ryge. Derfor er de nyeste tal gode nyheder for os og vores ambitioner om en røgfri generation i 2030, siger Annette Juhler Kjær, Group Vice President for Public Affairs, CSR og Kommunikation i Salling Group.

Salling Group valgte at skjule tobakken for at medvirke til, at færre unge begynder at ryge. Ifølge tal fra Kræftens Bekæmpelse og Røgfri Fremtid begynder knap 15.000 børn og unge at ryge hvert år, mens andelen af 16-24-årige rygere er stigende.

Salling: Find en løsning for alle

Men selvom indsatsen virker, er der stadig omkring 5000 forhandlere, som endnu ikke har skoddet smøgerne og gemt dem væk.

– Der er ingen grund til at vente, hverken i detailhandelen eller fra politisk side. Det virker – især i forhold til unge – at få tobakken gemt væk, så lad os nu finde en løsning, der gælder alle, siger Annette Juhler Kjær og tilføjer, at det kun kan gå for langsomt.

Erfaringen fra Salling Group viser, at det især er i butikker, der er placeret i områder med mange unge kunder, at tobakssalget er blevet reduceret.

– Det er en bemærkelsesværdige milepæl, som Salling Group har nået i løbet af året, hvor tobakken har været gemt væk i føtex, Netto og Bilka. Det gør en stor forskel, men tobak udstilles stadig i næsten 5000 små og store butikker, så det er vigtigt, at en kommende lovgivning dækker samtlige butikker og alle typer af tobak. Detailhandlen bør støttes i kampen for en røgfri fremtid for børn og unge, og effekten bliver størst, hvis den skjulte tobak følges af røgfri skoletid og en række andre initiativer, fortæller Niels Them Kjær, Projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

Salling Group deler ambitionen om, at Danmark skal nå en røgfri generation i 2030.

 

Bag tallene:
Tallene dækker perioden fra 1. juli 2018 til 30. september 2019 og sammenligner med antal solgte pakker cigaretter i den tilsvarende periode i 2017. Det færre antal solgte pakker er ganget med antallet af cigaretter i en pakke; som standard 20 stk.

Opdateret 10. nov 2020