Rekordomsætning: Salling Groups toplinje stryger over 70 milliarder
-
Koncernens omsætning voksede med næsten 6 pct. i 2023, mens overskuddet blev løftet til 1,6 mia. kr. efter et lavpunkt året før.
Efter et historisk tab i Coop på hele 2,3 mia. kr. efter en kæmpe milliardnedskrivning i kæderne, er det en helt anden gænge, dansk dagligvarehandels markedsleder Salling Group befinder sig i.
Danmarks største detailkoncern har netop fremlagt regnskab for 2023, der viser en fremgang i omsætningen på 5,7 pct. til 70,3 mia. kr. Det er 3,7 mia. kr. mere end i 2022 og første gang, Salling Group runder 70 mia. kr. i omsætning.
Det er sket, selv om Salling Group tog initiativ til "Priskrig", der skulle sænke priserne på lidt over 100 populære varer i Bilka, Føtex og Netto. Her faldt priserne med 17 pct. på 15 uger, hvilket næsten flugter med prisudviklingen ovenpå to års inflation.
Driftsresultatet (EBIT) blev forbedret med næsten 0,5 mia. kr. til 2,4 mia. kr. Det svarer til en EBIT-pct. på 3,4, hvilket Salling Group anser som tilfredsstillende set i lyset af markedsvilkårene.
Samlet blev koncernens overskud 1,6 mia. kr., hvilket er en markant forbedring på over 60 pct. fra lavpunktet i 2022, hvor koncernen fik et - med historiske briller - uhørt lavt overskud på 972 mio. kr.
- Efter 2023 står Salling Group med et historisk stærkt momentum, der giver os unikke muligheder for at accelerere udviklingen af vores forretning. Jeg er stolt over, at vi med Priskrig igen gjorde en aktiv forskel for vores kunder, for hvem høje priser er en reel bekymring i en presset hverdag. Trods usikre tider gik vi forrest og gav kunderne lavere priser, selvom leverandørerne ikke bakkede op. Den slags initiativer kan vi kun gennemføre, fordi vi driver en sund forretning takket være mine fantastiske kollegaer, som igen har leveret en stor indsats i det forgangne år, siger adm. direktør i Salling Group, Anders Hagh.
Vil udbygge markedslederposition i Danmark
Salling Group talte ved udgangen af 2023 1.726 butikker, hvilket kun er to flere end i 2022. Alene Netto tegner sig for over 1.500 butikker fordelt med 531 i Danmark, 663 i Polen og 342 i Tyskland.
Hertil kommer 108 Føtex og Føtex Food og 19 Bilka inkl. A-Z varehus i Hjørring. Endelig tæller koncernen også to Salling stormagasiner, 29 BR-butikker samt franchisekoncepterne Starbuck's og Carl's Jr. med hver 16 lokationer.
I alt investerede Salling Group 2,4 mia. kr. i nye butikker, renoveringer, energiforbedringer og digitale løsninger sidste år, hvilket er ca. 300 mio. kr. mere end i 2022.
Især har Salling Group investeret i den fortsatte udrulning af 3.0-konceptet i Netto-kæden for en samlet sum på 1 mia. kr. samt opkøb af 21 butikker og projekter fra Aldi, som vil forstærke Netto til at omfatte ca. 550 butikker i 2024.
- Vi har klare prioriteter for, hvordan vi fremadrettet skal udbygge vores markedslederposition og gøre os endnu mere relevante for flest mulige kunder. Det skal understøttes af en ny, ambitiøs strategisk femårsplan, som tager afsæt i vores fem kerneprioriteter: Kunder, kollegaer, kønsdiversitet, kultur og klima. Jeg ser frem til at dele vores nye strategi senere på året, siger Anders Hagh.
Den største del af Salling Groups overskud geninvesteres i koncernen, mens virksomhedens ejere, Salling Fondene, desuden uddeler et samlet trecifret millionbeløb hvert år. I 2023 donerede Salling Fondene i alt 244 mio. kr. til kultur, sport, uddannelse og andre velgørende eller almennyttige formål.
Salling Group beskæftiger ca. 59.000 medarbejdere.