Salling Groups topchef varsler priskrig
-
Dansk dagligvarehandels markedsleder vil sænke normalprisen på 560 dagligvarer på tværs af koncernens tre kæder, bebuder topchef Anders Hagh.
Positions- og priskampen på det danske dagligvaremarked er intensiveret kraftigt den seneste måned. I starten af august meldte Lidl ud, at discountkæden sænker priserne på 150 dagligvarer. Herefter var det Coops tur til at lancere "Discountmatch" i supermarkedskæderne SuperBrugsen og Kvickly, hvor 500 varer hver uge matches op imod Rema 1000 og Netto.
Senest har Rema 1000 fået grønt lys af konkurrencemyndighederne til at overtage 113 Aldi-butikker, hvoraf et sted mellem 60 og 80 ventes konverteret til nye Rema-butikker, der dermed vil vokse til op imod 440 butikker og for alvor true Nettos position som størst målt på omsætning herhjemme.
Salling Group står selv til at overtage 11 butikker og 10 projekter fra Aldi. Denne sag behandles fortsat af konkurrencemyndighederne.
Nu bebuder markedslederen på dagligvarescenen, Salling Group imidlertid en modoffensiv.
I et interview med Finans siger den nye topchef Anders Hagh, at koncernen bliver endnu mere aggressive på pris den kommende tid, og at man ikke vil give konkurrenterne plads til at lykkes med deres missioner.
Derfor gør Salling Group nu klar til at sænke normalprisen på 560 varer på tværs af kæderne Bilka, Netto og Føtex.
- Vi vil kæmpe hårdt på alle flanker, mens andre i markedet har tiltag på vej, og går i krig på alle områder. Både med flere butikker til både Føtex og Netto, hvor alle kædens danske butikker er konverteret til nyeste koncept i løbet af næste år. Men også med nye udvidelser af sortiment og ikke mindst på pris, siger Anders Hagh til mediet.
Venter højere indtjening i år
Priskrigen er en investering, der kommer til at koste på indtjeningen, men det har Salling Group råd til.
Sidste år endte koncernens driftsresultat på 1,94 mia. kr., og Anders Hagh fortæller, at indtjeningen og omsætningen stiger i år i forhold til 2022 uden at komme nærmere ind på niveauet.
Til sammenligning havde nummer to på dagligvaremarkedet, Coop Danmark, sidste år et driftsunderskud på 1 mia. kr., ligesom Coop også har bebudet et trecifret millionunderskud i år, hvor koncernen over de næste fire år vil investere hele fire mia. kr. i at styrke kædernes og koncernens konkurrencekraft.
Her vil Coop f.eks. fortsætte med at udbygge 365discount, som inden året er omme vil tælle 370 butikker. Målet er, at kæden når break-even i 2025 og lander det første overskud i 2026, fortalte den afgående kædedirektør Thomas Nielsen for nyligt til Dagligvarehandlen.
Tidligere gav Coops discountkæde Fakta årlige trecifrede millionunderskud.