Salling Groups cigaretsalg faldet med en million pakker

Salling Group 2. jan 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Siden Salling Group begyndte at gemme tobaksvarer væk i butikkerne i sommer, har koncernen løbende gjort op, hvilken effekt det har haft på salget.

På sociale medier og i helsides avisannoncer bekendtgør Salling Group nu, at butikkerne har solgt 20 mio. cigaretter færre, siden de kvittede smøgerne i frit udsyn.

"Derfor vil jeg opfordre alle de dagligvarebutikker (de, der endnu ikke er kommet i gang), kiosker og tankstationer til at få trukket gardinerne for, så salget af cigaretter ikke bare flytter til nabobutikken, for så er vi lige langt," skriver Salling Groups adm. direktør, Per Bank, i et opslag på LinkedIn.

Tobaksgemmeri som "pr-stunt"

Salling Group er før blevet kritiseret for at bruge kampen mod unge rygere som et pr-stunt i ansvarlighedens navn, men det afviste ansvarlighedsdirektør Jonas Schrøder i efteråret og sendte i stedet aben tilbage til Coop, som hellere så lovregulering for alle tobaksforhandlere fremfor frivillige tiltag i nogle butikker.

Siden da - og efter kritik fra sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) - er Coop hoppet med på vognen for at gemme tobakken væk frivilligt.

Sideløbende har brugsforeningen fremsat et borgerforslag om lovgivning mod synlig tobak i butikkerne.

Læs også: Coop gemmer tobakken væk og stiller borgerforslag om lovgivning

Salling Group oplyser, at salget af cigaretter i gennemsnit er faldet med 9 pct., efter tobaksvarerne er blevet afskærmet. For butikker nær ungdomsuddannelser og andre uddannelsesinstitutioner er salget mindsket med helt op til 39 pct.

Opdateret 10. nov 2020