Salling Group vil være markedsleder på onlinehandel i 2025
Mens forgængeren for landets førende onlinesupermarked Nemlig.com, Intervare, i år kan fejre sit 20-års jubilæum, kridter de ledende dagligvarekoncerner banen op.
Både Coop og Salling Group går efter mindst en tredjedel af onlinemarkedet med dagligvarer, og markedsleder Salling Group lægger ikke skjul på, at positionen som markedsleder også skal gælde i onlinehandlen.
Da koncernens topchef Per Bank for nylig holdt et oplæg på business-delen af Aarhus Universitet, fremgik det af den ledsagende præsentation, at onlinehandlen med dagligvarer er en af to strategiske topprioriteter i koncernens 2025-strategi ”Grow to Win”.
Målsætningen er, at ”Salling Group i 2025 er markedsleder på dagligvarer online med de mest relevante forbrugertilbud”.
Koncernen vil ikke fortælle, hvordan man vil nå dertil, men pressechef Kasper Reggelsen bekræfter, at Salling Group har store ambitioner.
- Vi vil i de kommende år intensivere og styrke vores tilbud til de kunder, der også gerne vil gøre købe dagligvarer uden nødvendigvis at besøge vores butikker. Skagenfood gør det godt, vi ser en flot vækst i BilkaToGo og vi introducerer lige straks Fillop i Netto, siger han og henviser til, at Netto i øjeblikket tester onlinehandel med nonfood-dagligvarer.
Bilka på vej
I dag foregår den største del af Salling Groups onlinehandel med dagligvarer dog via BilkaToGo, der omkring nytår introducerede pick up-stationer som yderligere en mulighed for at afhente varer.
Kædedirektør for Bilka, Mark Nielsen, sagde dengang til Dansk Handelsblad:
- Jeg forventer, at containerne kan være med til at bringe onlinehandlen op på 10 pct. af Bilkas dagligvareomsætning om fem år.
Et forsigtigt bud er, at det vil svare til ca. 700 mio. kr. eller ca. halvdelen af, hvad Nemlig.com omsætter for i dag.
Der skal altså mindst én anden stor drivkraft til, hvis Salling Group skal overhale Nemlig.com, der formentlig ikke står stille de kommende fem år.
Coop vil også
Det kunne betyde, at Føtex snart går online med dagligvarer, hvilket kædens direktør Thor Jørgensen da også kraftigt antydede på Retail Institute Scandinavias årlige konference, FMCG Fast Forward i november.
– Det helt store tema for os er selvfølgelig e-commerce, både nonfood, men også food. Vi følger dagligt med i, hvordan det går med BilkaToGo, og det skulle da være underligt, hvis vi står her om et par år, og Føtex ikke har en eller anden form for tilstedeværelse online. Det bør vi, hvis vi skal være noget for kunderne, sagde han.
Men Salling Group får ikke kunderne for sig selv. Lige før jul sagde Morten Viktor, kommerciel direktør for Coop.dk Mad, at det kun er et spørgsmål om tid, før Coop overhaler den ubestridte markedsleder, Nemlig.com.
Coop.dk Mad omsætter i dag for ca. 350 mio. kr.
Nemlig.coms stifter og adm. direktør Stefan Plenge har ikke ønsket at kommentere konkurrenternes udmeldinger.