Salling Group vil hente 3,5 mia. på dagligvarer online i 2025

Salling Group 29. apr 2020 -
This describes the image
Bilka vil snart tilbyde levering af varer til pick up-stationer. Denne er blev testet blandt medarbejderne på hovedkontoret i Aarslev ved Aarhus. Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Salling Group var længe om at komme i gang med at sælge dagligvarer online, men siden slutningen af 2017 har først Bilka og senest Netto indledt en onlinesatsning.

Nu har coronakrisen sat ekstra skub i dagligvarekoncernens planer. De indebærer blandt andet, at Føtex skal sælge dagligvarer på nettet efter samme bestil-og-hent-model som søsterkæden Bilka.

- Vi indleder en test i ti Føtex-varehuse inden udgangen af maj, og så må vi tage den derfra, siger topchef i Salling Group Per Bank til Dansk Handelsblad i forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet for 2019.

Under et oplæg af Per Bank på business-delen af Aarhus Universitet i februar i år kom det frem, at Salling Group som en af sine to vigtigste strategier har som mål at blive markedsleder på dagligvarer online i 2025.

Det var dengang ikke muligt at få flere ord eller tal på den satsning.

Nu siger Per Bank, at hvis en analyse fra den britiske storbank Barclays holder, kan man forvente, at den danske onlinehandel vil nå 8 pct. af dagligvarehandlen i 2025, svarende til 10 mia. kr.

- Og vi skal som minimum have, hvad der svarer til vores markedsandel, nemlig 35 pct., og det er 3,5 mia. kr., siger Per Bank.

Så det er jeres mål at sælge dagligvarer online for 3,5 mia. kr. i 2025?

- Ja, lad os komme derop i første omgang, og så må vi se, hvad vi kan lave derfra, siger Per Bank.

Den seneste prognose fra Retail Institute Scandinavia, der ligger før coronakrisen, forudsiger, at salget af dagligvarer over nettet vil vokse fra 3 mia. kr. i 2019 til 12 mia. kr. i 2029.

Bilka To Go når 10 pct.

Siden januar 2018 har alle Bilka-kædens varehuse tilbudt sine kunder, at de kunne bestille varer på nettet og hente dem ved varehuset samme dag.

I foråret 2018 nåede salget mellem 3,5 og 4 pct. af dagligvareomsætningen i kæden, og nu er det ifølge Per Bank oppe omkring de 10 pct., som kædedirektør for Bilka Mark Nielsen har sat som mål for 2025.

- Bilka To Go ligger nogle dage væsentligt over 10 pct. af varehuskædens omsætning på dagligvarer - nogle dage under. Men det er selvfølgelig også hjulpet på vej af coronakrisen, siger Per Bank.

Han vil ikke sætte et præcist tal på andelen, ligesom han ikke vil sige, hvor meget salget via nettet rammer omsætningen i de fysiske butikker.

- Selvfølgelig er der en kannibalisering. Vi tager noget fra vores på egne butikker - og noget fra konkurrenterne, siger Per Bank.

Bilka ud i små lokalsamfund

Lige inden årsskiftet indledte Bilka To Go en test ved hovedkvarteret i Aarslev ved Aarhus:

I en opstillet container kunne medarbejderne hente varer, som de havde bestilt via Bilka To Go. Målet var at stille centainere op forskellige steder rundt omkring i landet.

– Med Bilka To Go-containere kan jeg få en Bilka, hvor jeg vil, sagde kædedirektør Mark Nielsen den gang til Dansk Handelsblad.

Nu skal de første containere stilles op uden for hovedkvarteret.

- Det bliver det spændende, hvor meget sådan en kan give, når vi bringer Bilka ud i de små lokalsamfund. Som hvis vi eksempelvis sætter en container ved Netto i Tønder, hvor der hverken er en Bilka eller en Føtex i nærheden, siger Per Bank.

Han forventer, at der i første omgang skal sættes fem containere – eller pick up-stationer -op på trafikknudepunkter, men han vil ikke sætte et endeligt mål på antallet af stationer.

- Det kan være nul – det kan være 200. Det kommer an på, hvordan det går, siger topchefen.

Også Salling Groups discountkæde Netto har indledt en onlinesatsning, Fillop, der dog ikke sælger ferske fødevarer. Fillop blev rullet ud i et lidt hurtigere tempo end planlagt på grund af coronakrisen.

- Fillop går langt over forventningerne - også hjulpet på vej af corona, siger Per Bank.

Op mod erfarne konkurrenter

Når Salling Group trods sin sene debut vil være onlinemarkedsleder i 2025, er koncernen oppe i mod Coop.dk Mad, der har lidt mere end halvandets års forspring.

Coops onlineomsætning udgør endnu kun en marginal del af den samlede omsætning i Coops fysiske butikker. Men Coops digitale direktør Morten Viktor har tidligere sagt til Dansk Handelsblad, at ”10 pct. af vores (Coops, red.) omsætning med tiden bør komme fra onlinehandel. Det er meget, ca. 4 mia. kr., men det skal vi nok også nå”.

En større og langt mere erfaren konkurrent er markedsleder Nemlig.com, der i seneste regnskabsperiode 2018/19 havde en omsætning på lidt over 1,4 mia. kr. og et underskud på 52 mio.

Nemlig.com har Stefan Plenge med 20 års erfaring i onlinehandel med dagligvarer i spidsen, og Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen som hovedaktionær.

Salling Group forventer at investere 2,3-2,4 mia. kr. i år - blandt andet på onlineforretningen.

Læs også: Salling Group vil genstarte international ekspansion i Polen

Læs også: Frasalg lægger en milliard til bundlinjen i Salling Group

Opdateret 10. nov 2020