Salling Group vil genstarte international ekspansion i Polen

Salling Group 29. apr 2020 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Efter at have tabt knap 100 mio. kr. på sine 163 svenske Netto-butikker i 2017 og 2018, solgte Salling Group sidste år butikkerne til svenske Coop med en nettogevinst på lige under en milliard kr.

Det betyder ikke, at den danske markedsleder har besluttet sig for at opgive at investere i udlandet - tværtimod, lyder det fra topchef Per Bank i forbindelse med præsentationen af regnskabet for 2019.

- Efter vi har solgt Sverige fra, har vi fået en del penge, og derfor har vi besluttet at satse fuldt ud på de lande, vi er i nu - og blive der. Samtidig vil vi virkelig gøre noget ud af at få en større omsætning og give vores kunder en ekstra god oplevelse, siger Per Bank til Dansk Handelsblad.

Han forventer, at en større andel af koncernens omsætning i fremtiden vil komme fra den udenlandske forretning, der lige nu ifølge kædens website tæller over 370 Netto-butikker i Polen og over 350 butikker i Tyskland.

Lang vej til konkurrenten

Ekspansion i Polen er det ene af Salling Groups to vigtigste strategipunkter.

- Med den markedslederposition, vi har nu i Danmark, forventer vi ikke, at vi kan lægge ti procentpoint oveni. Vi skal som minimum fastholde vores position og måske lægge lidt oveni. Men det giver ikke milliarder, medmindre markedet vokser meget. Når vi vokser kraftigt i Polen, vil den danske andel af vores forretning naturligt blive mindre med tiden, siger han.

Salling Group vil ifølge Per Bank bygge "mange flere butikker" i Polen.

- I år åbner vi godt 20 butikker, og til næste år 35 til 40. En ting er at åbne nye butikker, noget andet er at få mere ud af de eksisterende. Derfor arbejder vi lige nu benhårdt på at få omstillet til koncept 3.0, der giver en langt større omsætning per butik, siger Per Bank og tilføjer, at der er lang vej, til mulighederne for at åbne nye butikker i Polen er udtømte.

Der er også meget lang vej, hvis Netto skal nærme sig den polske markedsleder, den portugisiskejede discountkæde Biedronka, der sidste år passerede butik nummer 3000.

Biedronka åbnede i løbet af 2019 102 nye butikker og renoverede 252. Samtidig lykkedes det kæden at opnå en like-for-like-vækst på 5,8 pct.

Investerer mindst 2,3 mia.

Også i Tyskland skal der investeres - dog hovedsagelig i at omstille butikkerne til det nye koncept.

- Det kan godt være, at vi åbner en enkelt hist og her, men vi har primært fuldt fokus på at omdanne vores eksisterende butikker, og der ser vi en fantastisk fin omsætningsvækst, når de er omdannet, siger topchefen.

Han sætter ikke nøjagtige tal på, hvor meget der skal investeres i Polen og Tyskland, men han siger:

- Normalt har vi et investeringsbudget på omkring 2 mia. kr. I år ligger det på 2,3 til 2,4 mia. kr., så det er det, vi forventer at investere i år. Det kommer an på, hvad der byder sig, men næste år kan det sagtens blive endnu mere; vi har jo en finansiel meget, meget stærk situation, og kan gøre mere, end det, vi gør i øjeblikket, siger Per Bank.

En del af investeringen skal gå til en kraftig onlinesatsning i Danmark.

Læs også: Salling Group vil hente 3,5 mia. på dagligvarer online i 2025

Læs også: Frasalg lægger en milliard til bundlinjen i Salling Group

Opdateret 10. nov 2020