Salling Group vil forebygge stroke med gratis blodtryksmåling
-
Danmarks største detailkoncern vil sammen med Hjernesagen tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over. Projektet er støttet af Salling Fondene.
Stroke - bedre kendt som blodprop eller blødning i hjernen - rammer hvert år flere end 12.000 danskere. Det ønsker både Hjernesagen og Salling Group at gøre noget ved.
Da forhøjet blodtryk er en af de hyppigste årsager til stroke indleder de to nu et partnerskab om at tilbyde gratis adgang til blodtryksmåling i udvalgte butikker. Det er Salling Fondene, der ejer Salling Group, der gør projektet muligt med en donation på 2,5 mio.kr.
Via initiativet ”Et livsvigtigt tilbud – læg dit blodtryk i indkøbskurven” kan kunderne i udvalgte Bilka-butikker få et gratis tjek af deres blodtryk, mens de alligevel er ude at handle.
- Mere end en million danskere går rundt med forhøjet blodtryk – og cirka hver tredje er ikke klar over det. Forhøjet blodtryk er en af de største risikofaktorer i forhold til at få et stroke, så det her initiativ kan potentielt være med til at redde menneskeliv. Derfor er vi i Hjernesagen meget glade for partnerskabet, og vi håber selvfølgelig at rigtig mange Bilka-kunder vil tage imod tilbuddet om en blodtryksmåling, når de alligevel er ude at handle, siger Tue Byskov Bøtkjær, landsformand i Hjernesagen.
Ønsker at gøre en forskel
Formålet med partnerskabet er at øge danskernes bevidsthed om blodtryk og de risici, der er forbundet med forhøjet blodtryk samt at sikre, at flere danskere får målt deres blodtryk regelmæssigt.
Blodtryksmålingen i butikkerne foretages af uddannet sundhedspersonale, der kan vejlede om, hvordan man skal forholde sig, hvis blodtrykket giver anledning til bekymring. Indsatsen udrulles i uge 19 med start i Bilka Tilst og Bilka Ishøj og vil med tiden udvides til en længere række butikker. .
- Salling Fondene støtter projekter og initiativer, der gør hverdagen bedre og er til gavn og glæde, og vi er glade for at kunne være med til at muliggøre Hjernesagens forebyggende sundhedsindsats i form af blodtryksmåling og sundhedsvejledning i Salling Groups butikker. Udbredelse af kendskabet til farerne ved forhøjet blodtryk samt måling af blodtryk kommer uden tvivl til at gøre en forskel for danskerne, siger Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand for Købmand Herman Sallings Fond.
Er blodtrykket for højt, kan det være nødvendigt at ændre livsstil. Derfor ønsker Salling Group at gøre det lettere at leve sundere ved at udbrede kendskabet og adgangen til gode, sunde råvarer og produkter.
- Vores samarbejde med Hjernesagen er mere end blot et tilbud om blodtryksmåling – det er et ønske om at tage vare på danskernes sundhed på en nem og tilgængelig måde i hverdagen, så flere træffer et sundere valg. Motivationen til livsstilsændringer bliver forhåbentlig lettere, når man bogstaveligt talt kan gå lige fra blodtryksmåleren til frugt og grønt og de nøglehulsmærkede produkter og samtidig kan følge sit blodtryk løbende sammen med sine indkøbsture. Vi håber, at rigtig mange vil benytte sig af den nye mulighed, så vi kan få bragt det alt for høje antal stroke ned, siger Louise Gade, direktør for People, Culture & Sustainability i Salling Group.
Flere hundrede tusinde danskere går i dag rundt med et forhøjet blodtryk uden at vide det.