Salling Group udfaser turbokyllingen
-
Inden for det næste år er de hurtigt voksende kyllinger fortid i Føtex, Bilka og Netto
Når kunderne køber kyllinger i Netto, Føtex og Bilka vil de i løbet af det næste år kun møde langsommere voksende racer og velfærdskyllinger i kædernes faste, ferske sortimenter.
Ved at udfase de hurtigt voksende kyllingeracer tager Salling Group nu et stort skridt i forhold til at løfte dyrevelfærden i samtlige butikker og på tværs af hele dagligvarebranchen.
Skridtet vil nemlig betyde en forbedring for over 20 millioner kyllinger om året.
– Vi vil gerne bidrage til at løfte dyrevelfærden over hele linjen og har skabt landets stærkeste sortiment af dyrevelfærdskyllinger. Nu tager vi næste skridt og udfaser de hurtigt voksende kyllinger, der rummer nogle åbenlyse dyrevelfærdsmæssige udfordringer, fra vores faste sortimenter i Netto, Bilka og føtex, siger Søren Bo Christensen, indkøbsdirektør i Salling Group.
Stor ros fra Anima
Udfasningen i de tre kæder vil være afsluttet inden for det kommende år, hvor det altså vil være slut med de hurtigt voksende kyllinger i de faste sortimenter.
Fra september vil den trinvise udfasning medvirke til, at andelen af de langsommere voksende kyllinger vil udgøre op mod tre fjerdele af de faste sortimenter i Salling Groups tre kæder.
Koncernens mål er en total udfasning af hurtigt voksende kyllinger i alle produktkategorier, og Salling Groups konkrete og forestående udfasning møder stor ros fra dyreværnsorganisationen Anima:
– Salling Group sætter en stor, fed streg under, at det ikke er i orden at presse industrikyllinger til det yderste. Når en markedsleder siger nej til turbokylling og ja til flere forbedringer i stalden, så kommer det til at flytte hele markedet. Dette fremskridt er intet mindre end historisk og i mine øjne det største danske resultat for dyr i mange år, udtaler kommunikationschef i Anima, Thorbjørn Schiønning.