Salling Group tester stor private label-serie i eget navn
Danmarks største dagligvarekoncern, Salling Group, lancerer i år en ny private label-serie under mærket "Salling", som efter planen kommer til at indeholde intet mindre end 6.000 produkter.
Den omfattende private label-serie kommer på hylderne i Bilka og Føtex, og noget tyder på, at lanceringen er på trapperne.
I hvert fald er "Salling-mærket" blevet spottet på flere varer hos Føtex i Viby Centret i Aarhus. Blandt andet på disse økologiske laksefrikadeller.
- Det er korrekt, at der kan være lidt varer i enkelte butikker med Salling-navnet - men endnu er det blot forskellige tests. Hverken mere eller mindre, lyder det kort fra Kasper Reggelsen, presseansvarlig i Salling Group.
Med eget mærket "Salling" ønsker koncernen at binde produkterne tættere sammen Salling Groups eget corporate brand.
Private label breder sig
Salling Group har i forvejen flere private label-serier under navne som Budget, Vores og Levevis, men Salling Group ønsker ikke på nuværende tidspunkt at svare på, om Salling-mærket skal erstatte andre private label-serier.
Samme tavshed gjorde sig også gældende, da Dansk Handelsblad, som det første medie, skrev nyheden om Salling Groups private label-plan den 3. september sidste år.
Salling Group er ikke den eneste dagligvareaktør, der i stigende omfang satser på private label.
F.eks. er ca. 30 pct. af varerne i Rema 1000 i dag discountkædens eget mærke, mens også Coop har planer om at øge salget af egne Coop-varer med yderligere 300 mio. kr. i år, ifølge Fødevarewatch.
I dag omfatter Coops egne brands mere end 5000 varer.
Den seneste opgørelse over den danske private label-andel i dagligvarebutikkerne stammer fra 2017 og er udarbejdet af organisationen Private Label Manufactures Association (PLMA).
Dengang udgjorde private label-andelen 26,6 pct. i værdi, mens volumen lå på 32,6 pct. eller godt hver tredje varer.