Salling Group stormer frem i imageanalyse

Salling Group 15. okt 2020 -
This describes the image
Foto: Salling Group

Corona-pandemien har stillet nye krav til dagligvarehandlen, og samtidig har pandemien og behovet for sikkerhedsforanstaltninger givet kæder og ledelser en unik mulighed for at kommer frem i rampelyset.

En mulighed, som ikke mindst topchef i Salling Group Per Bank har benyttet dygtigt.

Det kan være medvirkende årsager til, at landets ledende dagligvarekoncern nu spurter frem i en imageanalyse, som IFO - Instituttet for Opinionsanalyse ApS har foretaget for 19. år i træk.

Salling Group landede i år på plads nummer 13, hvilket er et spring på 16 pladser.

- Image er en meget stabil størrelse, og man skal samtidig tage i betragtning, at listen viser et relativt billede af de 100 virksomheder, der er med. Der skal altså noget ekstraordinært til, før en virksomhed flytter sig markant på listen. Per Bank har været meget fremme i medierne i forbindelse med corona-indsatsen. Skal koncernen bevare sin placering - eller rykke endnu længere frem, skal der igen ske noget ekstraordinært næste år, siger Palle Klinke Hansen, adm. direktør i IFO.

Skiftede navn og ejer

Salling Group rykker frem for tredje år i træk, efter i 2017 at være dalet fra plads nummer 27 til nr. 44, og opnår i år den bedste placering de seneste 15 år.

I juni 2018 skiftede Salling Group navn fra Dansk Supermarked, efter at Salling Fondene var blevet eneejer af virksomheden. Siden har koncernen slået meget på at være danskejet og i højere grad spillet på blødere værdier som miljø og CSR.

- Det er en placering, vi er stolte af, og vi er glade for, at vi er gået kontinuerligt frem siden 2017. Vores virksomhed har over de seneste år skiftet navn og er lykkedes med at indarbejde en stærk profil som en dansk, 100 procent fondsejet virksomhed, der formår at drive en sund forretning og samtidig tage ansvar for det samfund, vi er en del af. Det bliver vi nu anerkendt for, siger pressechef Kasper Reggelsen.

IFO's undersøgelse er foretaget blandt erhvervsledere, og det er således ikke forbrugernes syn på virksomheden, listen viser. 100 af de største og mest kendte virksomheder er målt på image ud fra ni forskellige parametre: troværdighed, ledelse, kvalitet, medarbejdere, kommunikation, ansvarlighed, konkurrenceevne, finansiel styrke og innovation.

Rema 1000 mister terræn

Når man spørger forbrugerne, ligger Rema 1000 ofte helt i top. Sådan har det også været i IFO´s analyse blandt erhvervsledere i flere år, hvor Rema 1000 tidligere har haft den bedste placering blandt supermarkederne. I år mister Rema 1000 syv pladser og bliver placeret som nr. 22 af alle 100 virksomheder, og dermed ni pladser efter Salling Group.

De seneste tre år er Rema 1000 blevet placeret som nr. 15. Den bedste placering fik kæden i 2015 som nr. 12.

- Rema 1000 er et eksempel på, at man får en flot placering, fordi man gør sig bemærket med noget exceptionelt og noget nyt og anderledes. Det gjorde Rema, da kæden var først med blandt andet en indsats mod madspild. I år har Salling Group gjort sig bemærket, og der har umiddelbart været lidt mere stille omkring og ikke sket noget bemærkelsesværdigt fra Rema 1000, og så overhaler andre virksomheder, siger Palle Klinke Hansen.

Fra Rema 1000 selv lyder det kort via kommunikationschef Jonas Schrøder:

"Vi er stadig meget stolte af at ligge i den høje ende i årets imageanalyse, hvor vi er placeret sammen med en masse store danske virksomheder".

Lidl er dalet fra plads nr. 59 til nr. 70, hvor kæden også lå i 2018. Lidl ønsker ikke at kommentere placeringen.

Aldi ligger helt i bund på plads nr. 94 og rykker kun meget langsomt fremad fra plads nr. 96 sidste år.

- Aldi er et eksempel på et image, der har lejret sig i bevidstheden langt tilbage. Det kan være meget svært at flytte, også selvom kæden har gjort meget de seneste år. Men når det er erhvervsledere, der bliver spurgt, bliver det ikke lettere af, at kæden gentagne gange har fået kapitaltilførsel fra ejerne i Tyskland, siger Palle Klinke Hansen.

Arla tilbage i top ti

Coop indtager plads nr. 44 og er rykket to pladser frem efter et stort spring fra 2018 til 2019 på hele 32 pladser i den rigtige retning. Dagrofa indtager plads nr. 87 og er rykket fem pladser frem.

Blandt fødevareproducenterne gør Arla sig specielt bemærket ved at være rykket ind på top ti. Det er 12 pladser frem fra nr. 21 sidste år til nu nr. 9.

- Der skal rigtigt mange ekstra point og dermed en markant bedre bedømmelse til for at rykke så mange pladser og ind i top-10, så det er ret imponerende, siger Palle Klinke Hansen.

I 2014 blev Arla placeret som nr. 8 og i 2015 som nr. 10. Nu er virksomheden tilbage i top-10, og med den største vækst på ledelse og finansiel styrke.

Opdateret 10. nov 2020