Salling Group står for næsten halvdelen af siderne i tilbudsaviserne

Salling Group 31. jan 2020 -
This describes the image
Salling Group hovedkvarter lager leverandør| Foto: Salling Group|

For få år siden overhalede Salling Group konkurrenten Coop på omsætning og har siden været markedsleder med en markedsandel på 34,5 mod Coops 33,6 pct. (Retail Institute Scandinavia).

Afstanden mellem de to er altså ikke ret stor, når det kommer til omsætning.

Men kigger man på et helt andet tal - nemlig mængden af sider i de tilbudsaviser, som de to dagligvarekoncerner sender ud til deres kunder, har Salling Group syvmilestøvlerne på.

Mens Coop kun står for 21 pct. af de sider tilbudsavis, der landede i forbrugernes postkasser i 2019, stod Salling Group for mere end det dobbelte - nemlig 44,4 pct. Det svarer til 11.603 sider i alt viser en analyse fra Tjek, der står bag den digitale eTilbudsavis.

Det er dog ifølge Salling Group ikke underligt, at både Føtex og Bilka har store tilbudsaviser.

- De to kæder har, modsat alle andre, store afdelinger med personlig pleje, legetøj, elektronik og tekstil, og vi vil gerne vise vores kunder, hvilke gode tilbud vi har i de kategorier, såvel som vores gode tilbud på dagligvarer. Derfor er længden ikke overraskende en lidt anden, siger Kasper Reggelsen, der er kommunikationskonsulent i Salling Group.

Skærer ned på aviserne

Både Salling Group og Coop har varslet en neddrosling af tilbudsaviserne af hensyn til miljøet. Coop er netop begyndt at lægge aviserne for Kvickly og SuperBrugsen sammen, hvilket sker efter, at Dagli’Brugsen helt er stoppet med at sende tilbudsaviser ud.

– Med de klima-udfordringer verden står med, giver det ingen mening, at der hvert år bliver trykt og husstandsomdelt tilbudsaviser i Danmark, som kræver, at der fældes flere end 300.000 træer årligt, svarende til 336.000 tons CO2, sagde adm. direktør for Coop, Peter Høgsted, da koncernen fortalte om sine planer.

Han har for nylig opfordret klimaminister Dan Jørgensen til at forbyde tilbudsaviserne.

Salling Group vil i første omgang skære ned på sideantallet i Føtex-avisen, der sidste år kom med godt 4000 sider.

Reduktionen skal ligge på 40 pct., hvilket altså betyder, at Føtex i år vil sende ca. 2400 sider tilbud ud til forbrugerne. Thor Jørgensen, direktør i Føtex, lover en besparelse på 3000 tons papir.

- Men vi kan gøre en forskel og skåne klimaet ved at reducere antallet af sider i aviserne kraftigt, hvilket vi derfor kommer til at gøre i år, sagde Thor Jørgensen i en pressemeddelelse om reduktionen.

Kigger også på økonomien

Dansk Handelsblad har spurgt Salling Group om ikke koncernen i miljøets navn bør fortsætte med at skære ned på tilbudssiderne.

- Det gør vi bestemt også, lyder svaret fra koncernen. - Vi har de seneste år skåret ned på alle vores aviser, og det fortsætter vi med. I første omgang mest på Føtex-avisen. Afhængig af hvad det kommer til at betyde, beslutter vi, hvorvidt og hvordan vi skal justere på de andre, siger Kasper Reggelsen.

Han tilføjer, at Salling Group skærer ned på sine tilbudsaviser både af hensyn til miljø og økonomi.

- Det er klart, at vi hele tiden holder øje med, hvordan vi får mest muligt ud af vores markedsføringspenge, siger han.

 

Opdateret 10. nov 2020