Salling Group speeder op for onlinelevering midt i en krisetid
-
Danmarks største dagligvarekoncern udvider onlineleveringen til næsten hele landet. Det sker i en tid, hvor kun discount vinder markedsandele på dagligvaremarkedet og onlinehandlen taber terræn. Tiltaget skal styrke Bilkas relevans.
Endnu har ingen dagligvareaktører formået at skabe overskud på levering af dagligvarer. Ikke engang det rendyrkede onlinesupermarked Nemlig.com, der har været på markedet i over ti år.
Samtidig er onlinesalget dykket siden corona, hvor salget af dagligvarer over nettet var oppe at udgøre ca. fem pct. af det samlede dagligvaremarked. I dag er det faldet til tre pct.
Alligevel har Salling Group vurderet, at tidspunktet nu er det rigtige til at sætte ekstra fart i koncernens onlineforretning.
Før har koncernen kun haft hjemmelevering på Sjælland via Føtex og et centrallager i Ishøj. Den strategi ændrer Salling Group nu, så det fremover er Bilkas fem varehuse i Aarhus, Aalborg, Odense, Købehavn og Trekantsområdet, der skal stå for håndteringen og leveringen. Fremover ændrer konceptet derfor navn til Bilka ToGo Hjemmelevering.
- Vi har et ønske om at kunne betjene flere dele af landet. Da Salling Group gik i luften med hjemmelevering, var det med levering fra én lokation, nemlig føtex Hjemmeleverings lager i Ishøj. Efter vækst under corona-pandemien er markedet for hjemmelevering faldet tilbage, og for at kunne realisere ønsket om at nå rundt i Danmark, må vi tilrette den model, vi bruger. Det gør vi ved at udnytte, at vi i forvejen er til stede ud over landet med store varehuse, der har et meget stort vareudvalg med endnu flere og billigere tilbud. Det ligger samtidig i tråd med det, kunderne efterspørger i den aktuelle situation, siger adm. direktør i Salling Group Per Bank.
Topchef fortæller til Børsen, at tiltaget skal skabe mere relevans til Bilka i en tid, hvor discount vinder frem og super- og hypermarkeder skal finde deres roller.
Ingen guldrandet forretning
Både Per Bank og Bilka-direktør Mark Nielsen erkender dog begge, at onlinelevering aldrig bliver en guldrandet forretning.
- Hjemmelevering er hverken for os eller vores konkurrenter nogen guldrandet forretning, og derfor har vi brug for en endnu mere solid og fleksibel leveringsmodel. Det får vi med Bilka ToGo Hjemmelevering gennem en regional tilstedeværelse, hvor varerne pakkes tæt på, hvor kunderne bor, i et fleksibelt set up i forhold til medarbejdere og med et stærkt sortiment fra Danmarks største varehuse, siger Mark Nielsen.
I alt får kunderne med Bilka ToGo Hjemmelevering senere på året adgang til 30.000 varenumre inden for dagligvarer og nonfood. Leveringen vil foregå med egne biler og servicebude.
For år tilbage præsenterede Per Bank et erklæret mål om, at Salling Group på sigt skal have en lige står stor markedsandel online som i de fysiske butikker og derfor skal sidde på 35 pct. af onlinehandlen med dagligvarer over en årrække.
Medarbejdere ansat ved føtex Hjemmelevering, som lukker ned som følge af skiftet i leveringsmodel, søges omplaceret til ledige stillinger i andre dele af Salling Group, hvor der er brug for medarbejdere