Salling Group sænker priserne på plantebaserede varer
-
100 veganske varer får et prisdyk på minimum 10 pct. i Netto, Føtex og Bilka. Priskrig fortsætter
Netto, Føtex og Bilka sænker nu prisen på 100 plantebaserede varer med mindst 10 pct. Salling Group vil samtidig øge antallet af plantebaserede varer og fordoble omsætningen inden udgangen af 2025.
Prisdykket på de plantebaserede varer kommer samtidig med, at Danmarks største dagligvarekoncern gør status på sin kampagne ”Priskrig”, der blev skudt i gang 2023.
Her er det ifølge koncernen lykkedes at skære 18 pct. i gennemsnit af prisen på flere end 100 almindelige dagligvarer i løbet af de sidste måneder, hvilket i en lang række tilfælde er et lavere niveau, end før inflationen tog fat.
Salling Group konkluderer derfor, at missionen med ’Priskrig’ er lykkedes, og der er ingen foreløbige planer om at hæve priserne, som kan falde yderligere, hvis markedet rykker.
Nu rettes fokus i stedet på de plantebaserede fødevarer.
- Vi fortsætter vores pres på priserne og ønsker samtidig at udbygge vores position på det plantebaserede marked, fordi gode og konkurrencedygtige alternativer er vigtige i kampen for at bringe CO2-udledningen ned, siger Henrik Vinther Olesen, kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Salling Group.
Desuden ønsker Salling Group med sine dagligvarekæder i endnu højere grad at inspirere kunderne til at prøve alternativer til kødholdige retter.
Bilka har fem gange vundet plantepris
Bilka har fem år i træk vundet Dansk Vegetarisk Forenings pris som Årets planebaserede supermarked med markedets største udvalg, mens både Netto og Føtex har vundet priser for udvalg, vækst og pris. Det er denne position, der nu danner grundlag for en ambition om øget vækst og et bredere sortiment.
- Vores mål er i første omgang at fordoble omsætningen inden 2025 og tage endnu flere plantebaserede fødevarer ind på vores hylder. Det vil kunderne kunne se i vores butikker i markedsføringen, men ambitionen rækker videre, og vi vil løbende følge og udfordre markedet for at drive det frem, siger Henrik Vinther Olesen og understreger, at målet ikke er at fortælle danskerne, hvad de skal og bør spise.
Lidl prismatcher med kød
Også hos den internationale discountkæde Lidl bliver der taget hul på det nye år med fokus på plantebaseret produkter. Kæden matcher priserne på de veganske private-label produkter under Vemondo-mærket med sammenlignelige animalske produkter. Det sker under kampagnen Valget er dit.
- Formålet med kampagnen er at fjerne den barriere, der kan være omkring prisen, når valget om veganske eller animalske produkter træffes. Typisk er veganske produkter dyrere end sammenlignelige animalske produkter. Det er vores kunders valg, om de foretrækker animalske eller veganske produkter, men vi håber, at det vil motivere flere til at prøve de veganske alternativer, har Maria Lovecchio, som er indkøbsdirektør i Lidl Danmark, udtalt fornylig.
Lidls kampagne løber fra søndag i uge 1 til udgangen af marts.