Salling Group politianmeldt for vildledning
Faste tilbudspriser på Bilkas legetøj i månederne op til jul forrige år betyder, at Forbrugerombudsmanden nu har politianmeldt Salling Group.
Ifølge forbrugernes vagthund har Salling Group overtrådt markedsføringsloven ved at vildlede kunderne. Det oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
- For at man kan sammenligne en tilbudspris med en normalpris, kræver det, at der er en troværdig normalpris at sammenligne med. Ellers kan man som forbruger blive vildledt til at tro, at tilbuddet er bedre, end det egentlig er, udtaler forbrugerombudsmanden, Christina Toftegaard Nielsen.
- Bilka havde løbende markedsført legetøjet med nedslag i prisen, og den markedsførte cykel havde ikke kostet den oplyste normalpris de sidste fire måneder op til tilbuddet. Så kan der efter min overbevisning ikke være tale om en normalpris. Det var vildledende, og derfor har jeg anmeldt Salling Group til politiet, forklarer hun.
Læs også: Salling Group stævnet for at løbe fra aftale
To og en halv måned - syv ens tilbud
Der er ifølge Forbrugerombudsmanden tale om syv ens weekendtilbud på legetøj med 25 pct. rabat over en periode på ca. to og en halv måned samt to efterfølgende, lignende tilbud.
"Forbrugerombudsmanden har vurderet, at legetøjet var på tilbud så ofte, at legetøjet på et tidspunkt i perioden ikke længere kunne siges at have en normalpris, der kunne begrunde et besparelsesudsagn," skriver ombudsmanden i pressemeddelelsen.
Desuden markedsførte Bilka en cykel til halv pris i forbindelse med Black Friday forrige år, selv om den allerede havde været på tilbud i halvanden måned og ikke havde været prissat til normalprisen på 9999 kr. i fire måneder.
Læs også: Medie: Salling Group betaler 205 millioner for legetøjshandel
Bilka erkender fejl
Bilka og Salling Group accepterer at have "tolket retningslinjer anderledes", når det kommer til, hvor ofte man må reklamere for samme tilbud.
– Vi har alene et ønske om at markedsføre vores tilbud efter bogen. Hidtil har der ikke været klare regler for frekvensen af kortvarige tilbudskampagner på legetøj, hvilket der er kommet nu, og vi indrettede allerede vores markedsføring efter det i sommeren 2018, hvor vi indledte dialogen med Forbrugerombudsmanden, siger Bilkas direktør, Mark Nielsen, i en pressemeddelelse fra Salling Group.
Politianmeldelser for vildledende markedsføring ender ofte med bøder i hundredtusindkronersklassen. Bødetaksten udregnes som fortjenesten opnået ved overtrædelsen eller - hvis fortjenesten ikke kan dokumenteres - omkostningerne til markedsføring gange to.
Salling Group har på forhånd erkendt, at man har begået fejl, og er klar til at betale bøden, når den kommer.