Salling Group med markant nedgang i overskuddet

Salling Group 28. apr 2023 -
This describes the image
Foto: Salling Group
  • Danmarks største detailhandler kom ud af 2022 med et halveret overskud til knap 1 mia. kr. i forhold til året før. Koncernen trækker markedsandelen op i det højeste niveau nogensinde herhjemme og forventer stærkere resultat i år.

Skrevet af: Søren Tougaard

Salling Groups forventninger på tærsklen til 2022 var fortsat vækst i markedsandele på tværs af lande, men også en betydeligt reduceret indtjening. Begge forudsigelser blev indfriet.

Således steg Salling Groups omsætning sidste år med 5 pct. korrigeret for omsætningen i Tesco Polen i 2021. Inklusiv denne midlertidige omsætning sidste år steg virksomhedens samlede omsætning i 2022 som forventet kun ganske marginalt med 300 mio. kr. til 66,5 mia. kr.

EBIT nåede 1,94 mia. kr. mod 2,95 mia. kr. i det sidste coronaår, mens årets resultat blev halveret til 972 mio. kr. mod 1,9 mia. kr. i 2022. Det svarer til en overskudgrad på 2,9 pct. Op til corona -  i 2019 - lå koncernens overskudsgrad på 4 pct., mens den steg yderligere i coronaårene. 

2022 var præget af krigen i Ukraine, høj inflation, stigende energipriser og rekordlav forbrugertillid samt store skift i forbrugeradfærd fra mærkevarer til private label og vandring fra supermarkeder mod discount.

For kunderne resulterede de makroøkonomiske ændringer i, at husholdningsbudgettet mange steder blev spændt kraftigt ind.

Salling Group svarede igen ved at absorbere en stor del af prisstigningerne fra producenterne og leverandørerne samt lancere en stribe tiltag, der kunne lette presset på kundernes privatøkonomi. Blandt andet med et prisloft på udvalgte basisvarer.

På den baggrund anser koncernen, med topchef Per Bank i spidsen, årets resultat for tilfredsstillende.

- Jeg synes, vi rammer den fuldstændig rigtigt. Vi kan med rigtig god samvittighed sige, at vi ikke har udnyttet denne her situation. Vi har til gengæld lavet en masse tiltag, som er kommet vores kunder til gode. Både med vores prisloft og Basalt. Vi kan se, vi ligger skarpt til med priserne, at vi vinder markedsandele og kunderne har tilvalgt os henover året. Resultatet er hverken for godt eller for skidt. Det ligger, hvor det skal, siger Salling Groups afgående adm. direktør Per Bank, der efter 11 år i spidsen for koncernen forlader dansk detailhandel til efteråret og overlader topchef-jobbet til CFO Anders Hagh.

I foråret 2022 indførte Salling Group på tværs af Netto, Føtex og Bilka et prisloft, der garanterede kunder, at prisen på flere end 300 daglige basisvarer ikke steg resten af året trods fortsatte prisstigninger og øgede omkostninger. I efteråret lancerede Salling Group desuden butikskæden Basalt, der med markedets laveste priser på basale dagligvarer skal være en direkte håndsrækning til trængte kunder. Butikskonceptet forventes testet 2023 ud.

Milliardinvestering i grøn omstilling

Umiddelbart efter den russiske invasion i Ukraine lancerede Salling Group en massiv energiomstilling ved at iværksætte et investeringsprogram på 2,4 mia. kr. over de næste fem år i overgangen fra olie og gas til vedvarende energikilder, samt til nedbringelse af det samlede energiforbrug.

Herunder er Salling Group allerede i gang med at fjerne gasfyr fra 750 butikker i Danmark, Tyskland og Polen og over de næste tre år erstatte dem med elektriske varmepumper.

725 butikker installerer nye energieffektive køleskabe, og alle kølere og frysere vil blive udstyret med glasdøre. Herudover installeres solpaneler på tage af butikker, lagre og kontorbygninger.

Det omfattende investeringsprogram glæder Salling Groups nuværende CFO Anders Hagh, der tager over som adm. direktør i andet halvår af 2023.

-Vi fortsætter vores ambitiøse plan i 2023 for at bidrage til den grønne omstilling og vil fortsat tage øget ansvar for verden omkring os. Både ved at tilbyde vores kunder stadigt flere ansvarlige produkter, ved at vi som arbejdsgiver og samhandelspartner skaber nye muligheder for fælles vækst og gennem donationer fra vores ejere, Salling Fondene, siger Anders Hagh.

Efter en stærk start på 2023, der blandt andet har resulteret i den højeste markedsandel nogensinde herhjemme, forventer Salling Group et forbedret 2023-resultat.

Samtidig forventer Salling Fondene at fortsætte sine betydelige uddelinger til kultur, sport, uddannelse, og andre velgørende eller almennyttige formål. Alene i 2022 uddelte Salling Fondene over 390 mio. kr. Siden 2012 har fondene doneret 1,9 mia. kr. 

 

Fakta om Salling Groups butiksnet

Antal butikker i Salling Group pr. 31. december 2022:

  • Netto Danmark: 520
  • Netto Tyskland: 342
  • Netto Polen: 663
  • Bilka: 19
  • Føtex og Føtex food: 109
  • Salling Stormagasiner: 2
  • BR: 29
  • Starbucks: 14
  • Carl's Jr.: 16
  • Basalt : 10

I alt: 1.724

Salling Group beskæftigede per 31. december 59.696 medarbejdere på tværs af Tyskland, Polen og Danmark.

Opdateret 28. apr 2023